Henk van Dieten
vml. schoolleider vo
Henk van Dieten heeft ruim 36 jaar actief gewerkt in het (voortgezet) onderwijs. 'De 20 eigen schooljaren daarvoor beschouw ik nauwelijks als actief. Die veelzeggende constatering geeft iets weer van mijn drijfveer om in het onderwijs bewust te werken aan verandering.'
'Ongeveer eenderde van mijn loopbaan was ik docent scheikunde; eenderde schoolleider en eenderde deel had ik vooral een adviserende rol. Overigens niet in chronologische volgorde: het meeste heb ik, als directeur van Slash 21, de laatste zes jaar, geleerd van mijn leerlingen.'
'Het idee dat onderwijs anders en beter kan, vormde de rode draad in die loopbaan. Ik vond en vind dat er in het onderwijs veel moet veranderen; het systeem, de rol van de leraar, de positie van de leerling. Het oog van de meester moet terug in school; maar dan niet het oog van Bint.'
'We onderschatten stelselmatig wat kinderen kunnen, hun zelfkennis, hun vermogen tot reflectie en hun vermogen verantwoordelijkheid te nemen. Het oog van de meester (en juf) is onmisbaar als je tegemoet wilt komen aan de behoefte aan autonomie en relatie, als je leerlingen wilt aanspreken op hun competenties en in de zone van 'naaste ontwikkeling' wilt brengen. Als je leerlingen wilt aanspreken op hun kracht , hun kwaliteiten.'
'Het oog van de meester moet terug als je met ze in dialoog wilt treden om het te hebben over zin, over zingeving , over waarden, over een moreel-ethisch kompas. Volgens mij een meer en meer relevante taak voor het onderwijs.'
Er zijn voor het onderwijs maar 3 opties:
• Blijven wat en wie we zijn en irrelevant worden
• Net als Illich, de school alleen nog maar als belemmering zien en haar opheffen
• Of een nieuwe schoolreform betrachten en geleerde lessen toepassen
De keus lijkt me simpel; vandaar dat ik na mijn Slash-periode het platform voor eigentijds onderwijs Pleion heb opgestart en mijn ervaringen met Slash 21 met anderen te delen.