Heleen Roest
Als onderwijsassistente ben ik vanaf 2001 werkzaam op de Christelijke Basisschool De Schakel te Nieuw-Lekkerland. Mijn werk bestaat uit het begeleiden van leerlingen die extra zorg nodig hebben op bepaalde gebieden, de meeste tijd werk ik in de bovenbouw. Naast mijn parttime baan in het onderwijs ben ik werkzaam als PGB-begeleidster bij een jongen van 17 jaar, meervoudig gehandicapt. Ik geef hem onder andere leesbegeleiding. Als derde begeleid ik een meisje van 10 jaar met ernstige dyslexie.In het boek 'mediërend leren van medisch labelen naar omgaan met verschillen', vond ik een heel mooi slotwoord.
Wij zijn ervan overtuigd dat er altijd gaatjes zijn te vinden in het plafond die verder uit te breiden zijn en die kunnen leiden tot ontwikkelstappen, hoe groot of klein ook. Dit geldt voor elk mens, ook voor mensen met een beperking, al kunnen we bij hen de gaatjes in het plafond vaak minder goed zien. Zij zijn afhankelijk van begeleiders uit hun omgeving die hun wens om zich te ontwikkelen zien en bereid zijn te blijven zoeken naar manieren om die wens te realiseren.
Maatwerk leveren, dat is voor mij de grootste uitdaging. Zoeken naar de gaatjes in het plafond. De meeste tijd begeleid ik leerlingen die rekenen heel lastig vinden. Belangrijk om eerst helder te hebben waar het probleem ligt (en dat is bij rekenen niet eenvoudig). Ik heb de laatste jaren diverse rekencursussen mogen volgen. Dat is heel fijn om steeds meer grip op de zaken te krijgen. Rekenen en faalangst kunnen dicht bij elkaar liggen. Heel belangrijk om het kind in zijn geheel te zien, zit het kind lekker in zijn/haar vel? We hebben op onze school gewerkt met het benoemen van kernkwaliteiten. Heel mooi om te zien hoe kinderen daardoor kunnen groeien.
In het afgelopen jaar heb ik de cursus oplossingsgericht werken bij kinderen met psychopathologische aandoeningen gevolgd bij drs. Ton Lenting. Ik heb daar ongelooflijk veel geleerd. De basis is niet wat een kind heeft, maar wat heeft een kind nodig en wat kunnen wij als school bieden? In datzelfde jaar heb ik aan de hand van ‘De 7 eigenschappen van Happy Kids’ vier leerlingen begeleid die extra ondersteuning nodig hadden op sociaal emotioneel gebied. Ik heb daar intens van genoten en veel van geleerd. De eigenschappen (gewoontes) gelden niet voor een bepaalde groep, maar voor ons allemaal. Het boek helpt kinderen om hun karakter (verder) te ontwikkelen en om te leren samenwerken. Vaardigheden die het kind nodig heeft om de wereld in te kunnen trekken, om leiding te kunnen geven aan zichzelf. Voor het CPS heb ik een blog mogen schrijven over mijn ervaringen met dit boek.
Ik werk op een christelijke school. We zien de kinderen als uniek. Dat betekent dat we ons opvoedingsideaal steeds toe moeten spitsen op de aard en de aanleg van ieder kind persoonlijk. Wij vinden het belangrijk dat leerlingen de ruimte krijgen hun gaven en talenten optimaal te ontwikkelen. Als leerkracht/onderwijsassistente willen we ons inleven in de belevingswereld van het kind en willen we de leerling in het hart te raken. Hierbij vinden wij het essentieel dat leerkrachten een voorbeeldgedrag tonen vanuit de liefde tot Christus.
Mooi om een schakel te mogen zijn in dat proces!