George Lengkeek
George Lengkeek is als fellow-researcher verbonden aan de onderzoeksgroep "Normatieve Professionalisering - Levensbeschouwelijke Vorming" (Hogeschool Utrecht / Universiteit Utrecht). Tevens maakt hij deel uit van de kenniskring "Leren & Innoveren" aan de Hogeschool van Amsterdam.
Op 18 juni 1943 ben ik in Rotterdam geboren. Aan de Vrije Universiteit in Amsterdam studeerde ik wiskunde, natuurkunde en filosofie. In 2016 promoveerde ik aan de Universiteit Utrecht op het proefschrift Pedagogisch Leiderschap; het ondersteunen van vorming door onderwijs in exacte vakken.
In 1966 ben ik begonnen als leraar wiskunde, natuurkunde en filosofie in Rotterdam. Al snel ontwaakte, in die begintijd, mijn interesse voor de relatie tussen 'onderwijs' en 'vorming'. Die interesse groeide uit tot passie, en vormt sindsdien een rode draad van mijn ontwikkeling als opvoeder, leraar, opleider, leidinggevende en schoolbegeleider.
Gedurende mijn loopbaan in het onderwijs leidde deze passie tot allerlei acties, projecten en andere ondernemingen, naast studie en publicaties (zie het c.v. op mijn website).
Wat mij vooral inspireert is, om mee te maken hoe jonge mensen (en ook volwassenen) zich ontwikkelen tot en als vormgevers. Ieder met een eigen stijl, een eigen inhoud, een eigen engagement, en eigen inspiratiebronnen. Mijn omschrijving getuigt daarvan: Vorming is: leren om, als individu of als gemeenschap, geïnspireerd en creatief vorm te geven aan aspecten van maatschappij en cultuur, en daarmee ook aan het eigen leven en aan zichzelf.
Daarnaast heeft ook onderzoek, in relatie tot deze vorming, mij steeds geïnspireerd. Om te beginnen filosofisch onderzoek, maar later ook empirisch onderzoek. Met betrekking tot dit laatste is mijn motto: dat het niet aangaat om het (makkelijk) onderzoekbare belangrijk te maken, maar om het belangrijke (zoals vorming) onderzoekbaar te maken. Vanwege dit motto loopt mijn in hoofdzaak filosofische proefschrift uit op het schetsen van een ontwerp voor empirisch vormings-onderzoek.
Wat mij met het NIVOZ verbindt is het gedeelde engagement met vorming (in bovengenoemde zin). Het is erg belangrijk dat personen en organisaties, die dit engagement delen, met elkaar samenwerken en elkaar bemoedigen. Het NIVOZ geeft een belangrijke bijdrage aan de praktische en theoretische ondersteuning van vorming in het onderwijs, en biedt een mooi platform voor ontmoeting en samenwerking daaraan. Daarom maak ik graag deel uit van de 'NIVOZ-familie'.