Femke Keeren
Onderwijsontwikkelaar en docent
Femke Keeren heeft een master Onderwijspedagogie en heeft in haar stageperiode onder meer bijgedragen aan het herontwerp van het Pedagogische Tact-traject bij NIVOZ. Tevens is ze initiatiefnemer van De Bildung Academie (DBA), een onderwijsbeweging die voor meer aandacht voor persoonlijke ontplooiing en maatschappelijke verantwoordelijkheidsbesef in het onderwijs pleit.
'Ik voel me een reiziger, imaginair en reëel. Ik kan mij zowel volledig verliezen in een verhaal als in een avontuurlijke trektocht. Wat dit reizen voor mij verbindt, is een nieuwsgierigheid naar nieuwe werelden. Nieuwe werelden die een leerling in mijn ogen ook kan ontdekken door contact met een bevlogen docent die vertrouwen schenkt. Die nieuwe wereld hoeft niet per se buiten de leerling te liggen, maar kan hij/zij ook in zichzelf vinden.
Mij is dat overkomen toen ik tijdens mijn bachelor Psychobiologie een uitstap maakte naar het vak Retorica. Daar nam ik niet meer simpelweg kennis in me op, maar werd ik ook aangespoord om na te denken over mijn relatie tot mijzelf, de ander en de wereld. Iets waar ik me tot dan toe alleen buiten de schoolbanken mee had beziggehouden. Ik ontdekte een (binnen)wereld waar – naast denken – ook ruimte was voor voelen en doen.
Niet veel later sloot ik me aan bij een groep studenten die vond dat onderwijs meer behelst dan het leren van kritisch-analytische vaardigheden. Expressie, empathie, ethiek, die verdienden ook een plek in het onderwijs, evenals de praktijk. We richtten De Bildung Academie (DBA) op. Daar is mijn fascinatie voor onderwijs en onderwijs-vernieuwing ontstaan. Daar zag en ervaarde ik hoe intrinsieke motivatie en activerende werkvormen kunnen leiden tot groei.
Ik ben nog lang niet uit ontdekt in de onderwijswereld. Ik ben nog steeds op zoek naar antwoorden op de vraag wat een les een goede les maakt, een docent een goede docent, een school een goede school. Kortom, naar een antwoord op de vraag wat en, meer nog, waartoe goed onderwijs is, het centrale thema van mijn master Onderwijs en Innovatie.
Maar, als ik eerlijk ben, vind ik het misschien wel leuker om, in plaats van dichter te komen bij een antwoord op die vraag, anderen te stimuleren om dezelfde vraag te beantwoorden. Ik denk dat een stage bij NIVOZ daar een uitgelezen plek voor is. Ik kijk ernaar uit om bij NIVOZ de komende maanden rond te reizen.'