Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Fabiola Camuti

onderzoeker, theatermaker en educator

Dr. Fabiola Camuti is Associate Professor (i.o.), bij het lectoraat Art education as Critical Tactics (AeCT) van ArtE,Z en Research Affiliate bij de Amsterdam School of Cultural Analysis (ASCA), programmaleider Onderzoek in het Onderwijs (Sector KUO Vereniging Hogescholen). Ze is onderzoeker en theatermaker geweest in verschillende landen en instituten (Italië, Frankrijk, Denemarken, UK, NL) en heeft gewerkt als docent aan de afdelingen Theaterwetenschappen (Universiteit van Amsterdam) en Media en Cultuur (Universiteit Utrecht).

In 2019 voegde ze zich bij het AeCT-onderzoeksteam van ArtEZ, waar ze haar expertise als onderzoeker, theatermaker en educator combineert. Ze doet onderzoek, leidt projecten en geeft seminars over onderwerpen als embodied and socially just pedagogies, participatieve kunst, performance & politiek, politiek van kunst- en cultuuronderwijs, niet-hiërarchisch leren, kunstonderwijs in een meer-dan-menselijke wereld.

In 2020 was ze co-autur van het No School Manifesto. No School is een beweging die leren en het onderwijs open wil breken via creativiteit. Nieuwsgierig zijn en experimenteren, ongebreideld denken, maken en ontwikkelen — zelf en met elkaar— en diversiteit zijn basiselementen van alle vormen van leren en samen kunnen functioneren.  In het huidige onderwijssysteem sneeuwen die waarden geregeld onder door regels, wetgeving, bureaucratie, eenheidsaanpak, en weinig aandacht voor de intrinsieke leergierigheid van zowel de leerling als de docent. Daarom No School, dat als een groeiende beweging samen met het creatieve veld ruimte wil bieden aan experiment, flexibiliteit, samenwerken, 'wild' denken, vooruitzien; buiten de gebaande paden experimenteren met andere vormen van leren, waarin creativiteit het sleutelbegrip is.

 

 

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief