Emiel Copini
docent ArtEZ & postdoc-onderzoeker
Emiel Copini is docent bij de Master Kunsteducatie) en postdoc-onderzoeker (AeCT) bij ArtEZ. Vanuit NWO ontving hij een hbo-postdoc beurs voor het project ‘Makers for Change’ (2022-2024), gericht op een theoretische en praktijkgerichte uitwerking van het concept van de ‘artisteducator’.
Zijn proefschrift (Rijksuniversiteit Groningen, 2019) gaat over het cultureel bewustzijn van jongeren als onderbouwing om in co-creatie vakoverstijgend kunst- en cultuuronderwijs mee te ontwikkelen. In 2020 deed hij vanuit ArtEZ onderzoek naar hoe er vanuit de kunstvakdocentopleidingen aan inclusie gewerkt kan worden vanuit sociaal-geëngageerde artistieke praktijken. In 2021 leidde hij vanuit het lectoraat AeCT het onderzoeksproject rond de ontwikkeling en inbedding van het Teachers College bij Windesheim.
Zijn achtergrond is de Research Master Literary and Cultural Studies (RuG) met een focus op filmtheorie. Vanuit zijn ervaring in onderzoek, onderwijsontwikkeling en filmeducatie onderzocht hij tevens in 2021 in opdracht van het Netwerk Filmeducatie en de zes regionale filmhubs hoe verankering van filmeducatie werkt. Zijn affiniteit ligt vooral bij collaboratief praktijkgericht onderzoek, waarbij het werken vanuit een leergemeenschap tegelijkertijd inzicht oplevert en bijdraagt aan onderwijsontwikkeling.