Edith Hooge
Voorzitter Onderwijsraad, hoogleraar/leerstoelhouder TIAS
Prof.dr. E. (Edith) H. Hooge is hoogleraar bij TIAS School for Business and Society en vanaf 1 januari 2019 voorzitter van de Onderwijsraad.
Met haar leerstoel “Boards and Governance in Education” is Hooge verbonden aan het TIAS GovernanceLAB en aan de onderwijsprogramma’s Toekomstbestendig Onderwijsbestuur, Master Management in Education en het Commissarissen en Toezichthouderprogramma. an Vanaf 2016 was zij bestuursvoorzitter bij stichting NIVOZ, medio juli 2018 heeft ze plaatsgenomen als voorzitter in de Raad van Toezicht, het gewijzigde model van governance bij NIVOZ.
Edith heeft ruim twintig jaar ervaring als academisch onderzoeker en docent. Zij heeft wetenschappelijke en vakpublicaties op haar naam staan, maakt deel uit van de redactie van het European Journal of Education (EJE) en van het Nederlands Tijdschrift voor Onderwijsrecht en beleid (NTOR) en was vier jaar lid van het PROO-bestuur bij NWO.
Gedurende haar loopbaan heeft zij zich altijd op toepassingen in de praktijk van beleid, bestuur en organisatie gericht. Zij begeleidde evaluaties van RvT/RvC’s en besturen, gaf advies en is regelmatig voorzitter of lid van monitorings- of onderzoekscommissies op het terrein van goed bestuur en governancecodes. Na een jaar vrijwilligerswerk in Parijs, studeerde zij onderwijskunde aan de Universiteit van Amsterdam, deed tijdens haar studie onderzoek aan de Universiteit van Braga, Portugal, en aan de Universiteit van Siena, Italië. Na een postdoctorale opleiding Bestuurskunde, promoveerde zij in 1998 aan de Universiteit van Amsterdam.
Waarin vind jij je inspiratie?
Het inspireert mij om te werken aan goed bestuur, toezicht en leiderschap in onderwijs. Bestuur en toezicht dat leidt tot scholen met een volwassen organisatiecultuur en onderwijsinhoudelijk leiderschap, waarin leraren en onderwijsstaf hun talent, energie, kennis en ervaring bundelen en inzetten voor de ontwikkeling en het leren van kinderen en jongeren. Bestuur en toezicht dat duurzaam weet om te gaan met mensen en middelen, helder voor ogen heeft voor wie en wat de onderwijsorganisatie werkt, en partijen in de omgeving hiervoor mobiliseert. De kennis en inzichten hiervoor vind ik in wetenschappelijke (onderzoeks)literatuur, in de praktijk, en ik haal zeker ook inspiratie en ideeën uit romans en biografieën.
Wat doe je momenteel ? Waarom doe je wat je doet?
Ik werk als hoogleraar Onderwijsbestuur bij TIAS School for Business and Society, Universiteit van Tilburg. Ik doe onderzoek, geef onderwijs over onderwijsbeleid, -bestuur en -organisatie en geef daarnaast zelf leiding aan de organisatie van TIAS. Daarnaast ben ik momenteel lid van de ‘Evaluatiecommissie prestatie-afspraken Hoger Onderwijs’ en voorzitter van de ‘Monitoringscommissie Goed Bestuur in het MBO’. Ik doe dit alles omdat ik geloof in continue wisselwerking tussen praktijkkennis en -ervaring en theorie,
Waarom toezichthouder bij NIVOZ?
NIVOZ is mij de afgelopen jaren opgevallen, omdat het luid en duidelijk het belang en de waarde van de opvoedende en vormende kant van onderwijs weet te benoemen, ook in de tijden dat de aandacht zich wat eenzijdig richtte op prestaties en opbrengsten in de basisvaardigheden. Als voorzitter van de Raad van Toezicht lever ik graag mijn bijdrage aan de continuïteit van NIVOZ, en daarmee aan de voortgang van het debat en het denken over de pedagogische waarde(n) van (in) het onderwijs.
Contact
Zoekt u contact met Edith Hooge, dan verwijzen we u door naar haar eigen contactgegevens. Edith Hooge verzorgde in oktober 2015 een NIVOZ-onderwijsavond in Driebergen, onder de titel: 'Een goede onderwijsbestuurder is een gemeenschapsdenker'. Hier kun je een samenvatting (50 minuten) terugzien. Ze nam ook deel aan het internationale symposium Unfolding Human Potential , in februari 2017 te Driebergen.