Annemarie Kok-Kauerz
‘Mag ik echt doen wat ik zelf graag wil?’ en ‘Hoe weet ik dan of ik het goed doe?’ waren een aantal reacties die ik van kinderen kreeg toen ik met mijn klas begon aan een opdracht waarbij creativiteitsontwikkeling één van de doelen was. De leerlingen geven daarmee aan dat ze onzeker worden wanneer de kaders van een opdracht wegvallen. Maar dat is nodig wanneer we creativiteit bij kinderen willen ontwikkelen. Als leerkracht is het belangrijk vertrouwen te geven en aan te moedigen. Kinderen kunnen veel meer dan ze denken, ook uit zichzelf!Ik ben werkzaam als leerkracht in groep 7/8 op basisschool Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn. Ik sta inmiddels ruim 12 jaar voor de klas en heb de afgelopen jaren de roosters steeds voller zien worden. Het is daardoor moeilijker om als leerkrachten alle leerlingen goed te ‘zien’. Toch is dat wat ik het belangrijkst vind. Het gaat per slot van rekening om de kinderen, school is zoveel meer dan kennis overdragen.
Afgelopen september ben ik gestart aan de Masteropleiding ‘leren en innoveren’ aan de Marnixacademie in Utrecht. De opleiding biedt zowel theoretische diepgang als verbreding in de vorm van onderzoek doen. Het onderwerp ‘creativiteit’ heeft me vanaf het begin ‘gegrepen’. Voor kinderen die nu de basisschool bezoeken is het belangrijk dat ze leren hoe ze zichzelf kunnen onderscheiden te opzichte van anderen. Het behalen van een diploma is geen garantie voor een baan. Het gaat om anders durven zijn dan anderen. Kansen zien en risico’s durven nemen. Fouten mogen maken en daarvan kunnen leren. Als leerkrachten op de basisschool kunnen we kinderen daarmee helpen.
Mijn eigen kinderen zijn 4 en 6 jaar en nog zeer creatief. Als ik de theorie mag geloven gaat dat niet lang meer duren voordat dit enorm afneemt. Erg jammer, want ze zien nog overal iets in en komen met de meest bijzondere oplossingen voor ‘problemen’ die ze tegenkomen. Hoe mooi zou het zijn wanneer dat zo zou blijven, of wanneer dat uitgebreid wordt!
Na de interventie in mijn klas heb ik gezien dat je als leerkracht echt het verschil kan maken. De blije, intrinsiek gemotiveerde kinderen zorgen voor meer werkplezier voor zowel de leerlingen als voor mij. Een goede motivatie om hier volgend jaar met de hele school mee aan de slag te gaan!