Anco van Moolenbroek
directeur po,
“Ik word ik in het gelaat van de ander”
Jaren geleden werd ik geraakt door deze uitspraak. De joodse filosoof Levinas begreep dat een mens écht tot ontwikkeling komt in relatie tot de ander. Wij zijn verantwoordelijk; het antwoord voor en van de ander.
Onderwijs moet leren denken. Denken is onlosmakelijk verbonden met ons menszijn. De filosoof Descartes verwoordde dat meest kernachtig: ik denk dus ik ben. Leren denken maakt ons tot wie we zijn. Deze gedachten zijn voor mij waardevol in mijn kijk op de samenleving en wat ik in deze wereld wil doen.
Iedereen gedraagt zich. Als gedragsbioloog weet ik dat welzijn hét concept is van waaruit gedrag begrepen moet worden. Leerlingen leren niet van iemand ‘they don’t like’ zegt Rita Pierson. Vitale relaties zijn daarom onmisbaar in het onderwijs. Het netwerk aan relaties in de school is dan ook de dragende structuur van de cultuur van je schoolgemeenschap. Als rector bouw ik vanuit de contextuele benadering aan een vitaal netwerk van relaties.