'Feedback geven, zodanig dat ze voor leerlingen én voor docent zelf betekenisvol is'
5 september 2016
Hoe weten leraren wat hun leerlingen leren? Op Mission Hill - een van de Essential Schools in de Verenigde Staten - gebruiken de leraren meer en andere vormen dan alleen 'testen'. Ze maken gebruik van het geven van concrete feedback, die voor hun leerlingen én voor henzelf betekenisvol is. Voor de leraren is het directe contact met leerlingen voorwaarde om te zien of leerlingen een onderwerp of een concept beheersen. Of om een nieuwe strategie te vinden, waarmee de leerling verder kan komen. Dit is de negende aflevering van een lange documentaire over deze bijzondere school in Boston. 'Mijn belangrijkste indicator voor het leren van kinderen is het werk van de leerlingen.'Aan het einde van hun Elementary School (grade 8) presenteren leerlingen hun portfolio in een tweeënhalve durende sessie aan hun mentor, leraar, familie en iemand van buiten. Ook hierin ontvangen zowel de leerling als de leraar feedback. Deze aflevering 'Seeing the learning' toont meerdere presentaties van leerlingen, die laten zien wat zij de afgelopen jaren hebben geleerd en hoe zij gegroeid zijn. En dat wordt uitbundig gevierd in de hele school!
Reacties