'Expeditie durven, delen, doen', een cadeautje voor IJburg College
8 december 2011
Eén A4-tje. Dat vormde op 1 januari 2006 de basis van het IJburg College in Amsterdam. Alles was nieuw: de wijk, de school en het onderwijskundig concept. En toen kwam 'Expeditie durven, delen, doen' langs. Rector Lou Brouwers: ‘Het was echt een cadeautje’. Dit artikel, dat eerder verscheen in het vakblad Didaktief , illustreert het proces en de opbrengsten voor de leerlingen en de school.Waanzinnig groot, vindt rector Lou Brouwers de opbrengst van Expeditie durven, delen, doen. ‘Dankzij dit project hebben we onze school opgebouwd, het was echt een cadeautje. Vakoverstijgend thematisch onderwijs en de talentontwikkeling van leerlingen vormen de kern van ons onderwijsaanbod. Wil je anders werken dan andere scholen, dan moet je echt laten zien dat het werkt, evidence based. Met de Expeditie hebben we ons concept, inclusief wetenschappelijke onderbouwing, steviger kunnen vormgeven. We hebben een waslijst aan activiteiten. Er is een compleet curriculum voor de onderbouw met twaalf kant en klare thema’s; we hebben een boekje gepubliceerd over onze thematische, vakoverstijgende manier van werken en er staan nog meer publicaties op stapel. Ook de aanpak voor talentontwikkeling bij medewerkers is helemaal uitgewerkt, getest en verbeterd. Bij de meeste scholen heeft de Expeditie iets aan het bestaande curriculum toegevoegd en is één innovatie uitgevoerd. Bij ons was de durven, delen, doen innovatie een integraal onderdeel van ons onderwijs en onze aanpak.’
BenCHMArKen
Het IJburg College heeft een eigen onderwijsconcept, maar heeft de prestaties de afgelopen drie jaar met de Cito VAS-toetsen continu getoetst aan de maatstaven van het reguliere onderwijs. Het Interfacultaire Opleidingsinstituut (ILO) van de Universiteit van Amsterdam maakte daarnaast zogenaamde learner reports op basis van vragen over leerstijlen, motivatie en schoolbeleving. Brouwers: ‘Daardoor kunnen we benchmarken. Met de uitkomsten kun je aan ouders en de buitenwacht aantonen dat je weliswaar anders werkt, maar wel tot goede resultaten komt. Onze leerlingen zijn heel intensief bezig met het leerproces en zitten op niveau. Sterker nog, er is veel opstroom.’ Pieternel de Bie, beleidsmedewerker/mentor en projectleider durven, delen, doen: ‘We hebben aangetoond dat je de hoge doelen van ontwikkelingsgericht onderwijs kunt behalen én kinderen kunt klaarstomen voor het landelijk eindexamen. Daar zijn we vorig jaar, met een slagingspercentage van 94 procent, heel goed in geslaagd.’ Dankzij de Expeditie kon het IJburg College extra bezetting financieren en zo het thematisch onderwijs (zie kader) verder ontwikkelen en borgen.
Lees verder in Didaktief, nr. 1, januari 2011
Reacties