De leraar die ik ben: 'Ik geloof in de kracht van kinderen in de puberteit'
11 september 2012
De authenticiteit van Mr. Kanamori, zijn oprechtheid en zijn visie op onderwijs, is een voorbeeld voor veel leraren. Eline Stolp werd geprikkeld door vragen die over haar kern als leraar gaan. Waarom ben jij de leraar die je bent? Wat zijn sleutelervaringen in jouw biografie en waar haal jij inspiratie vandaan? Haar bijdrage. 'Ik geloof in de kracht van kinderen in de puberteit'.-
De levenservaring:
Tijdens de lessen pedagogiek leerden we over risicofactoren die bij leerlingen zorgden voor schooluitval en crimineel gedrag. Het leek mijn eigen jeugd te beschrijven. Het enige wat de school mij indertijd bood was regelmaat. Ik bleef gaan, omdat ik voelde dat ik de rust kon gebruiken.
De overtuiging:
Ik geloof in de kracht van kinderen in de puberteit. Het is een periode die hun verdere leven bepaalt, dus cruciaal dat zij dit constructief benutten. Daarvoor is het een voorwaarde dat een kind zich gerespecteerd voelt en anderen kan respecteren.
Het lesgeven:
Ik moedig nu mijn leerlingen aan: sta open, laat je kennen, ken jezelf, ken de ander. Ook Kanamori-san geeft les vanuit zijn authentieke levensverhaal en laat zichzelf kennen. Waarden geef je door, door ze zelf te leven.
Eline Stolp
UniC in Utrecht
Heb je zelf een bijdrage als leraar voor hetkind?
Stuur je tekst naar [email protected]
Meester Kanamori, de bekendste leerkracht van Japan, is in Nederland en geeft het antwoord op de vraag wat de opdracht van het onderwijs moet zijn: Leerlingen voorbereiden op het leven, met aandacht voor het individu, de ander én het collectief. Duizenden leraren en schoolleiders in Nederland omarmen deze opdracht. Zij ontmoeten Mr. Kanamori en elkaar tijdens diens bezoek aan Nederland, tussen 3 en 12 september 2012. In deze tijden van grootste plannen en structuurwijzigingen in de politiek, laten zij zien dat het de mens zelf is die het verschil kan maken.
Reacties