Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

24 juni Extern

Dag van de Kinderspiritualiteit 2022 - "Van nature spiritueel"

‘Kinderen zijn van nature spiritueel’. Dat is een opvatting die door de meeste hedendaagse onderzoekers van kinderspiritualiteit gedeeld wordt. Opvoeding en cultuur spelen een grote rol in hoe kinderen zich hierin ontwikkelen en hoe ze een taal vinden voor hun ervaringen, vragen en inzichten. Maar het begint bij iets wat er ‘van nature’ is. Op de vijfde Dag van de Kinderspiritualiteit gaan we balanceren tussen ‘met rust laten’ en ‘begeleiden’. Is er zoiets als ‘natuurlijke spiritualiteit’, en wat is dat dan? Wat zijn natuurlijke vindplaatsen van spiritualiteit voor kinderen, en bronnen die ze spontaan opzoeken? Wat doet bijvoorbeeld ‘in de natuur zijn’ en vrij spelen met hun innerlijk?  En hoe zit dat met opvoeders: wanneer verstoren zij een natuurlijk proces? Hoe kunnen zij kinderen helpen in contact te blijven met hun eigen natuurlijke bronnen als ze groter worden?

Speciale gast is Dr. Deborah Schein uit Minneapolis (VS) die ’s ochtends een lezing zal geven over spiritualiteit in heel jonge kinderen, en hoe die gevoed kan worden door de natuur. Deborah werkte vanaf 1972 met jonge kinderen als Montessori-leerkracht, verdiepte zich in de benaderingen van Reggio Emilia en Anji Play en promoveerde in 2012 op een onderzoek naar opvattingen van leerkrachten over de spiritualiteit van jonge kinderen. In haar werk als trainer en onderzoeker draait het steeds om de relatie tussen natuur, spel, spiritualiteit en een humane samenleving.

‘s Middags zijn er twee rondes workshops. Een deel van die workshops is – natuurlijk – buiten.

Datum: 24 juni 2022
Tijd: 10.00 – 16.30u
Locatie: HAN / Albertinum, Heyendaalseweg 121 Nijmegen

Aanmeldenwww.oblimon.nl

Workshops

1. Noel Keating: Meditation and the natural spirituality of the child
Dr. Noel Keating is een voormalig leraar, schoolleider en onderwijsadviseur uit Ierland. Zijn eigen ervaring met meditatie bracht hen ertoe een programma op te zetten voor meditatie in katholieke basisscholen, en promotieonderzoek te doen naar wat kinderen ervaren als de ‘vruchten’ van meditatie. In zijn workshop vertelt hij over dat onderzoek, en maakt u kennis met vormen van christelijke meditatie. Vervolgens onderzoekt u verschillende werkvormen die kinderen kunnen helpen zich te uiten over hun spiritualiteit. Deelnemers worden uitgenodigd zelf ook werkvormen in te brengen.

 

2. Elisabeth Wiersma: Aandachtig aanwezig zijn in de natuur
Elisabeth Wiersma werkt als pedagogisch medewerker op een BSO in de natuur, en als geestelijk begeleider van jongvolwassenen in Leerhuis Westerhelling. Aandacht en natuur horen voor haar bij elkaar. In deze workshop laat zij aan de hand van filmmateriaal en persoonlijke ervaringen zien welke ‘sporen van spiritualiteit’ te vinden zijn bij de kinderen met wie zij de natuur intrekt. Daarna ervaart u buiten zelf enkele activiteiten die kinderen stimuleren aandachtig aanwezig te zijn in de natuur, zich te verwonderen en al spelend te ontdekken. U gaat ‘rondscharrelen’ en alle zintuigen openzetten.

3. Ruth Wills: Spirituality and the outdoor space
Dr. Ruth Wills is filosoof en voormalig vakleerkracht muziek. Ze werkt als docent Early Childhood Studies aan Hope University in Liverpool, met als speciale aandachtsgebieden muziek en ‘natuur en spiritualiteit’. In haar workshop presenteert zij onderzoek, zowel empirisch als filosofisch, naar het verband tussen buitenspelen en spirituele ontwikkeling. Een centrale plek daarin heeft het begrip ‘magic spots’. Daarna gaat u praktisch aan de slag met speelse werkvormen rond drie deelgebieden van spiritueel leren: vriendschap, creativiteit en reflectie. Om uit te proberen en mee te nemen naar uw eigen werk. 

4. Peter te Riele: Pedagogiek natuurlijk! Hoezo?                                         
Peter te Riele heeft een achtergrond als leraar, jenaplanopleider en onderwijsadviseur. Voor de Stichting Groene Pedagogiek houdt hij zich bezig met de wetenschappelijke onderbouwing van het belang van natuur voor de ontwikkeling van kinderen. In deze workshop gaat u samen in een groene spiegel kijken. Aan de hand van stellingen gaat u in dialoog over de manier waarop natuur je in je ziel kan raken, wat natuur-ervaringen doen met de ontwikkeling van kinderen en welke invloed dat heeft op je levenshouding. En wat betekent dat allemaal voor het onderwijs?

5. Mart Ottenheim: Beleef met heel je lijf.
Mart Ottenheim is docent natuur en techniek bij de pabo van Hogeschool Leiden en als onderzoeker verbonden aan het lectoraat Natuur Ontwikkeling Kind. Natuurervaringen vormen het jonge kind. Kinderen in de natuur zijn vrij, nieuwsgierig en volledig met lijf en geest aanwezig. Zij verbinden zich op een andere manier aan de natuur dan volwassenen. In deze workshop gaan we, na een introductie over het lectoraat, proberen de natuur als een kind te ervaren door een serie speelse en verstillende werkvormen. Wat ‘doen’ deze werkvormen, wat brengt verbondenheid met de natuur teweeg?                 

6. Ity Busstra en Alberthe Papma: De natuur dat ben jij.
Ity Busstra en Alberthe Papma ontwikkelen vanuit Tuin der Zinnen creatieve workshops waarbij natuur centraal staat. Ze werken met hart en handen, waarbij zingeving, verwondering en verbinding met de natuur centraal staan. Na een korte introductie gaat u in deze workshop aan de slag met natuurlijk materialen, rituelen, helende verhalen en schrijfoefeningen. Deze knopen aan bij de schoonheid van de seizoenen en de vijf elementen. U ervaart wat zintuiglijke, contemplatieve en creatieve activiteiten teweegbrengen, en leert hoe u die u ook met kinderen uit kunt voeren

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief