Beste leerkracht, vertrouw op de nieuwsgierigheid van je leerlingen, op wat zij al kunnen en op jezelf!'
7 oktober 2015
Gisteren, een dag na de #dagvandeleraar, vond Arnhems Onderwijsje plaats, een open onderwijscafé waar allerhande onderwijsverhalen gedeeld worden. Het thema van de avond was 'onderwijshelden' en in dat kader droeg Renate Buijs een brief voor. 'Het zijn de twinkelende ogen van je leerlingen, het enthousiasme tijdens boeiende lessen of intieme kringgesprekken die jullie energie geven. Het is de fijne plek in de school, het vrije gevoel in de klas, het vertrouwen van jou in alle leerlingen, waardoor je er als kind kunt zijn. Het mooie van leerkracht zijn, is dat je hen dát kunt geven.'
Beste leerkracht,
Steeds weer kom ik de sfeer in de klas tegen als het belangrijkste fundament voor zowel het welbevinden als de prestaties van leerlingen. De grootste bron daarvoor is de leerkracht. Voel nu niet meteen de druk of de verantwoordelijkheid, maar voel je vooral jezelf.
Het is de fijne plek in de school, het vrije gevoel in de klas, het vertrouwen van jou in alle leerlingen, waardoor je er als kind kunt zijn. Het mooie van leerkracht zijn, is dat je hen dát kunt geven. Niet door hard te werken, secuur na te kijken of een toets af te nemen, maar door er te zijn. Met jouw onderwijshart, met jouw persoonlijkheid én energie geef je kinderen mooie ervaringen mee. Mede door jouw zijn, kunnen alle leerlingen ontwikkelen tot de personen die ze willen worden.
In jouw klas creëer je een plek waar kinderen vol enthousiasme durven leren. Omdat het mag, omdat ieder kind het op zijn manier mag doen. Met interessante onderwerpen, materialen, creatieve werkvormen en vooral het kind voor ogen, kun je samen ontdekken, oefenen en fouten maken, kun je samen beleven, lachen of worstelen.
Als ik met leerkrachten spreek over wat hen drijft, zijn het de twinkelende ogen van hun leerlingen, het enthousiasme tijdens boeiende lessen of intieme kringgesprekken die hen energie geven. Waarom zijn onze ogen dan vaak gericht op het resultaat, terwijl de meeste tijd toch wordt besteed aan het leren zelf? Het is het proces dat een kind verder brengt. Jouw vraag over hóe een leerling iets heeft geleerd, laat ogen oplichten en troste gezichten zien. Het is het contact waardoor leren zichtbaar wordt.
Lieve leerkracht: bedenk wat kinderen van jou leren, wat jij hen brengt.
Als je daarmee in je klas staat, voel je je goed en de leerlingen ook. Laat los wat moet en stap morgen met een open blik de klas in, vertrouw op de nieuwsgierigheid van je leerlingen, op wat zij al kunnen en op jezelf!
Renate Buijs is onderwijscoach en heeft haar eigen bedrijf, Kijkwijs.
Reacties