Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz platform hetkind

Aandacht voor de leraar

29 november 2016

Als lerarenopleider heeft Rob Gertsen al heel wat startende en ervaren leraren begeleid. Velen zijn hun onderwijsloopbaan vol enthousiasme en passie begonnen. Hoe kan het nu dat een aantal van hen sprankelend blijft en een grote groep leraren na verloop van tijd toch ‘leerkracht-moeheid’ vertoont? Dat is een van de vragen die Rob zich stelt in zijn promotieonderzoek. En jij kunt hem helpen met de antwoorden.

moreelauteurschapIk werk al veertig jaar in het onderwijs, waarvan de laatste zeventien jaar als lerarenopleider aan een Pabo. Ik heb al heel wat startende en ervaren leraren begeleid. Velen zijn hun onderwijsloopbaan vol enthousiasme en passie begonnen. Hoe kan het nu dat een aantal van hen sprankelend blijft en een grote groep leraren na verloop van tijd toch ‘leerkracht-moeheid’ vertoont?

Hoe goed en leuk de lerarenopleiding ook is geweest, de meeste leraren moeten hun weg in het werk vinden door ‘trial &  error’, waarbij vaak de processen tussen de mensen in het onderwijs voor frustraties en druk zorgen. Twee jaar geleden heb ik twintig startende leraren uitgebreid geïnterviewd. Uit die interviews kwam naar voren dat het wikken en wegen van de belangen een belangrijke factor is om je werk succesvol te doen, maar ook om de motivatie waarom je leraar bent geworden vast te kunnen houden.

Mijn werk in het onderwijs (onderwijzer, directeur van twee scholen, lerarenopleider) heb ik altijd vergezeld laten gaan van een studie. Ik heb pedagogiek en onderwijskunde gestudeerd. Drie jaar geleden werd ik uitgedaagd om te promoveren. Dat leek mij een boeiende stap aan het eind van mijn loopbaan. In mijn promotiestudie doe ik onderzoek naar de capaciteiten en stijl van dat wikken en wegen van belangen door leraren. Dat noem ik de morele leer-kracht. Mijn uitgangspunt is daarbij:

Hoe beter de morele leer-kracht is ontwikkeld en hoe bewuster de leraar ervan is, hoe gezonder, energieker en veerkrachtiger de leraar zijn of haar werk kan doen.

In onderwijs en opleiding wordt wel aandacht gegeven aan de morele kant, maar meestal gaat dat dan over welke waarden en normen we kinderen moeten aanleren. Ik richt mij op de morele kant van onderwijs om leraren te ondersteunen hun werk met passie te kunnen blijven doen.

Om leraren de mogelijkheid te geven een beeld te krijgen van hun morele leer-kracht en de morele stijl, ben ik een vragenlijst aan het ontwikkelen. Om deze vragenlijst te valideren moeten eerst alle vragen worden aangeboden, om daarna op basis van de analyse te kunnen bepalen welke vragen in de lijst kunnen blijven, welke eruit kunnen en of er keuzemogelijkheden voor het maken van onderdelen van de vragenlijst kunnen worden ingebouwd. Een hele klus, vooral voor de leraren die de vragenlijst willen maken.

Om deze analyse goed te kunnen doen heb ik tenminste 400 leraren nodig die de vragenlijst hebben ingevuld. Het invullen van de eerste versie van de vragenlijst vergt dus tijd (45 minuten), geduld en doorzettingsvermogen, om met aandacht ook herhalende vragen zorgvuldig te beantwoorden.

Ik hoop dat ik u – leraar – kan verleiden om mee te doen.

De vragenlijst staat online van 1 november 2016 t/m 28 februari 2017.

Ik zou het zeer waarderen als u de vragenlijst wilt invullen. De antwoorden die u geeft worden voor mijn onderzoek anoniem verwerkt.

Als u als invuller van de vragenlijst echter geïnteresseerd bent in uw persoonlijk profiel (als resultaat van de door u ingevulde vragenlijst), kunt u op het einde van de vragenlijst dit aangeven. Als dank voor uw tijd om mee te werken aan mijn onderzoek, hou ik in het voorjaar, verspreid over Nederland, enkele (gratis) workshops voor geïnteresseerden. In deze workshops vertel ik hoe op basis van de vragenlijst het persoonlijk profiel van de morele leer-kracht en morele stijl wordt verkregen.
Als u uw e-mailadres aan het eind van de vragenlijst opgeeft, wordt u op de hoogte gehouden van de data, tijd en locatie van deze workshops. Als u zich inschrijft voor zo'n workshopmiddag,  krijgt u tijdens de workshop uw persoonlijk moreel profiel uitgereikt. U krijgt dan zicht op hoe u de belangen van uzelf en anderen wikt en weegt in uw onderwijswerk.

De link naar de vragenlijst:  http://bit.ly/IMA1611
Of via de QR-code: qrcode

Reacties

0
Login of vul uw e-mailadres in.


Er zijn nog geen reacties
Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief