‘Ik laat leerlingen praten en uitwisselen. Ik kom enkel als er een probleem is’
20 januari 2015
De ‘Ten Common Principles' dienen op The Essential Schools in de Verenigde Staten als vertrekpunt voor de dagelijkse onderwijspraktijk. Hun vijfde principe/vertrekpunt ‘The student as worker, teacher as coach’, is sterk verwant met ‘Partnerschap’ zoals het in de principes van hetkind is geformuleerd. ‘Ik laat leerlingen praten en uitwisselen, zonder interventie van mij. Ik kom enkel als er een probleem is’. Het bijbehorende filmpje.Er zijn 1500 Essential Schools in de VS, die zich verenigd hebben in The Coalition of Essential Schools. In elke Essential School leren leerlingen zichzelf, de ander en de wereld om hen heen kennen én verantwoordelijkheid daarvoor te nemen. Dat begint bij leraren die vanuit passie, betrokkenheid en autonomie handelen en leerlingen die leren verantwoordelijkheid te nemen en relaties aan te gaan met elkaar én met de gemeenschap waarin ze deel van uitmaken. Die relaties zijn gebaseerd op wederzijds vertrouwen en fatsoen. In elke Essential School vormen kleine en grote mensen samen een hechte leer- en leefgemeenschap.
De uitgangspunten (Ten Common Principles) zijn daarin helder en sturend:
Learn to use your mind well
Less is more
School goals should apply all students
Personalization
The student as worker, teacher as coach
Demonstration of mastery
A tone of decency and trust
Commitment to the entire school
Resources dedicated to teaching and learning
Democracy and equity
Elk uitgangspunt is uitgewerkt in een filmpje
Leraren nodigen de leerlingen uit hun gedachten te bepalen en ideeën te geven om hun leren te versterken en de community te verstevigen. In het rooster wordt weerspiegeld wat daarbij belangrijk is en zijn gezamenlijke ontmoetingen geborgd. Wie in zo’n school rondloopt voelt, ruikt en proeft aan alles dat leerlingen hun talenten en leiderschapskwaliteiten ontwikkelen en verantwoordelijkheid leren nemen voor de wereld om hen heen.
Het vijfde principe: The student as worker, teacher as coach
Partnerschap in de goede onderwijspraktijk is eerder als volgt omschreven: ‘Leraar en leerling zijn full partner. De een is er niet zonder de ander. Zij zijn beiden verantwoordelijk voor proces en resultaat hoewel op verschillende wijzen. Een goede match van ‘vraag en aanbod’ vraagt om actieve leerlingen die hun leraren informeren over wat zij nodig hebben en die terugkoppelen. Het vraagt om leraren die hun leerlingen aanvaarden en verstaan’.
Dit filmpje illustreert dit principe van partnerschap op de CES Mentor School, School of the Future, in New York, NY. Door ‘De student als werker en de leraar als coach’ krijgen studenten de kans hoe te leren en daarmee zichzelf te onderwijzen.
Annie Chien, docente in deze school, beschouwt haar leerlingen als onderzoekers, ‘en onderzoekers laten zich niet vertellen wat te doen’.
In haar visie zijn er wel 10 miljoen verschillende manieren om te leren en ze laat de leerlingen dan ook vooral praten en uitwisselen zonder haar interventie. Daarbij zijn de peer-relaties relevant, die ze gebruikt als basis voor het leren. ‘Alleen als er een probleem is, kom ik erbij’.
Niet alleen helpt dit bij het leren van elkaar; hierdoor bouwen de leerlingen ook aan een gemeenschap en zijn ze in staat elkaar te bemoedigen.
Deze docente heeft een protocol ontwikkeld, waarin leerlingen worden aangewezen als leiders, die worden gefaciliteerd om de klasdiscussie te leiden en de lesdoelen te verhelderen.
Rikie van Blijswijk organiseert elk jaar een studiereis naar drie Essential Schools in Boston, in combinatie met een bezoek aan het jaarlijkse Fall Forum . Meer over deelname en programma van deze reis achter deze link
Reacties