Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

13 oktober Extern

Webinar op 13 oktober, Educational Evaluation for Well-being: personal, relational and global

Op donderdagmiddag 13 oktober is er een online webinar geïnitieerd door de Learning for Well-being Foundation: Educational  Evaluation for Wellbeing. Personal, relational and global. Het is een uitnodiging aan alle onderwijsdenkers, praktijkmensen en beleidsmakers om de uitdagingen van het huidige asessment-paradigma in onderwijs te bespreken en de mogelijkheden te verkennen van een innovatieve oriëntatie op het onderwijs, een die het proces van relateren centraal stelt voor leren en welzijn! 

Velen geloven dat de bouwstenen voor het realiseren van de mogelijkheden van een relatiegericht onderwijs grotendeels aanwezig zijn. Het belangrijkste obstakel voor de vooruitgang ervan blijft echter de op testen gebaseerde 'beoordeling'. Daarom verkennen we  met jou graag praktijken die relaties voeden en tegelijkertijd een schat aan middelen bieden voor continu leren en voor het verrijken van het welzijn van studenten (en docenten).

Doe mee met dit beraad over praktische mogelijkheden om het onderwijs te transformeren voor het welzijn van iedereen.

We naderen het punt in het huidige onderwijssysteem waarop testprestaties in plaats zijn gekomen van het eigenlijke doel van het onderwijs. Studenten nemen zelden deel aan schoolactiviteiten uit liefde voor het vak, maar louter om te slagen voor tests. Leren wordt secundair. Wanneer leraren worden beoordeeld op op basis van toetsscores van leerlingen, wordt lesgeven gereduceerd tot data en output. Interesses van studenten en passies worden genegeerd, en enthousiasme verdoofd door de onophoudelijke beoordelingsdrempels. Tegelijkertijd ondervinden studenten de gevolgen van de steeds toenemende concurrentie. Sommigen zijn ontmoedigd, anderen haken af ​​en langzamerhand worden we geconfronteerd met wat velen als een crisis zien in de geestelijke gezondheid van studenten.


Naast de studentenstrijd ervaren docenten burn-out en stress en verlaten de beroepsgroep. Bezorgde discussies zijn er in overvloed - van klaslokalen tot in de zalen van de overheid. Welke alternatieven hebben we?

De huidige beoordelingspraktijken maken deel uit van een eeuwenoude visie op onderwijs. Testen als middel om de kwaliteitscontrole over een systeem van massaproductie te waarborgen. Het loopt hand in hand met gestandaardiseerde leerplannen die onderwijs definiëren als het overdragen van kennis en vaardigheden. Scholen zijn verwant aan lopende banden, waar de prestatie van studenten dient als middel om de producten te meten, in dit geval studenten, docenten en scholen.

We leven nu echter in een wereld van continue innovatie en kennisuitbreiding. De veranderingen zijn snel en onvoorspelbaar, conflicten zijn endemisch en mondiale problemen worden steeds complexer en mogelijk catastrofaal. Onder deze omstandigheden is het noodzakelijk om ons onderwijs te herzien. Onze collectieve bloei hangt af van de huidige en toekomstige generaties. Het is in deze context dat dit webinar onderwijsdenkers, praktijkmensen en beleidsmakers uitnodigt om de uitdagingen van het huidige beoordelingsparadigma te bespreken en de mogelijkheden van een innovatieve oriëntatie op het onderwijs, een die het proces van het relateren centraal stelt in leren en welzijn.

Tijden

14.30 uur - 16.00 uur

Register

https://us02web.zoom.us/meeting/register/tZIvce2sqjgrE9fbROfRaOV-JQR36tV72BRL

 

PROGRAMMA (alles in Engelse taal)

• Welcome, Introduction and Presentations

  • Andrea Lapegna - Deputy Director, Lifelong Learning Platform

• Students’ Lived Experiences of Assessment & Well-being

  • Video Testimonial

• Towards Evaluation as a Contribution to Co-creative Education

  • Kenneth Gergen, PhD, Social Psychologist, Co-founder of Taos Institute

• Promising Practices in Relational Approaches to Educational Evaluation

An exploration of emergent evaluation practices from around the globe that move us towards students’ engagement, motivation for learning, relational flourishing and well-being, and how these practices may invite dialogue about shifting the system of schooling as a whole.

  • Scherto Gill, Researcher, Educator and co-author of “Beyond the Tyranny of Testing. Relational Education”
  • Shanti George, Independent Researcher and co-author of “Assessment as Dialogue: Twenty Inspiring Practices from Classrooms and Schools across Europe”

• Teachers’ Lived Experiences of Evaluation & Well-being

  • Video Testimonials

• Integrating Educational Evaluation in Well-Being: Taking action across sectors

How might stakeholders, especially students, teachers and parents, have the opportunity to engage in public dialogue about educational processes that advance well-being? How might relational approaches to educational evaluation inspire systemic transformation in education? What is required in order to shift educational policy towards relational flourishing and well-being of all?

  • MEP Marcos Ros Sempere (Progressive Alliance of Socialists and Democrats)
  • Dominic Richardson, Social and Economic Policy, UNICEF Office of Research Innocenti
  • Ila Gregory, student at the Institute of Development Studies, United Kingdom

• Q/A

• Closing Remarks

 

Sponsored by the Learning for Wellbeing Foundation, the Taos Institute and the University of Wales, and with the valued support of the LLLP -Lifelong Learning Platform.

 

 

 

 

 

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief