Tekeningen die spreken! Over luisteren met aandacht en verbeelden wat er leeft - Zwolle
Wil jij op een creatieve manier met kinderen in gesprek zijn? Maak dan kennis met de tekenprenten die zijn ontwikkeld door het lectoraat Goede Onderwijspraktijken! Op woensdagmiddag 12 november vertellen we graag hoe ze tot stand zijn gekomen en ervaar je zelf het werken met deze prenten. Docent-onderzoekers Adriëtte Reijniers en Tonnis Bolks werkten vanuit het lectoraat Goede Onderwijspraktijken samen aan een bijzonder onderzoeksproject. Tijdens hun onderzoek ontworpen zij twintig tekenprenten die leraren, coaches en andere professionals helpen om écht in gesprek te raken met kinderen. Een serie beeldrijke platen waarin kinderen kunnen tekenen of schilderen over wat hen bezighoudt.
De prenten helpen leraren om op een andere manier met kinderen in gesprek te gaan, via beelden, kleur en verbeelding. Door samen met het kind te kijken naar wat het heeft getekend en daar met oprechte aandacht naar te luisteren, leren leraren het kind beter kennen en ontstaat ruimte voor wat er écht toe doet.
Het werken met deze prenten is uitvoerig onderzocht door de onderzoekers en studenten. Bijvoorbeeld, voor welke leeftijd kinderen zijn ze het meest geschikt? En gebruik je ze in een groepje leerlingen of beter één-op-één? Tijdens deze middag geven we een introductie op de totstandkoming van de tekenprenten, ervaar je zelf het werken met deze prenten en is er ruimte voor ontmoeting.
Dit evenement is voor mensen die kindgesprekken voeren: leraren, IB’ers, kindercoaches, jeugdhulpverleners en studenten (pabo, social work, master Systemisch werken met jeugd).
Meer informatie en/of aanmelden?
Kijk dan op de website van Hogeschool Viaa.
Delen: