Symposium over onderwijs - Leiden
We leven in een land waar kinderen al op jonge leeftijd het label “hoog” of “laag” opgeplakt krijgen. Waar motivatie verdwijnt in toetsdruk, en leerlingen worden afgerekend op cijfers in plaats van gezien in hun waarde. Elk jaar raken tienduizenden jongeren het onderwijs kwijt – niet omdat ze niet willen leren, maar omdat het systeem hen niet ziet. Tegelijkertijd weten we: onderwijs kan ook een plek zijn van licht. Van groei, van verbondenheid, van betekenisvol mens-zijn. Maar daarvoor moeten we durven kijken naar wat er nu misgaat. En ruimte maken om opnieuw te beginnen.
Er is geen strak schema, maar wel een ritme. De dag stroomt – als een rivier. De ruimte is een levend land- schap met installaties, plekken om te luisteren, tafels om te schrijven en hoeken om te dromen.
Op deze plek zijn verhalen verzameld van leerlingen, docenten en bestuurders. Verhalen over waar het onderwijs pijn doet – en ook verhalen over waar mensen zelf beweging hebben gebracht. Over moed, initiatief, creativiteit en de zoektocht naar betekenis- vol leren.
Het Programma:
09.30 – Inloop bij de bron
10.00 – Opening door de stroom (Borrel)
Dagvoorzitter Mark Boode gaat ons voor in onze rafts door deze wildwaterbaan met haar rustplekken en uitzichten.
Li An Phoa opent de dag over rivieren die weer drinkbaar worden, en wat dat vraagt van onze manier van leven en leren. We worden vervolgens meegenomen op reis door Jessica Hilhorst, beleidsmedewerker onderwijsinnovatie en winnaar van de prijs Onzichtbare Held 2024, Marc Dullaert, oud-kinderombudsman en bedenker van het begrip “leerrechtambtenaar”, Chrisje Sandelowsky, verbonden aan leerstoel Kinderrechten aan de Universiteit Leiden, Marten Elkerbout, inspirerende teamleiders, docenten, directeuren, jongeren.
10.30 – De zijstromen vloeien samen
Via de vijf doelstellingen van het onderwijs van het IVRK gaan we de schaduwkanten in de ogen kijken en laten we de lichtende voorbeelden zien van hoe het ook wel kan.
14.30 – De bedding zoeken
We maken een manifest voor onderwijs waarbij licht komt uit de schaduwkant. Juist daar waar het lastig is, zien we de meest spanennde voorbeelden.
15.00 – Overdracht aan de Oever
Via de vijf doelstellingen van het onderwijs van het IVRK gaan we de schaduwkanten in de ogen kijken en laten we de lichtende voorbeelden zien van hoe het ook wel kan.
16.00 – Opening Sleutelplaats
Een inspirerende werkplaats opent om jongeren leerruimte te bieden. Uit de schaduwen ontstaat een lichten voorbeeld.
Meer informatie of aanmelden?
Kijk dan op deze website van Studio Moio.
Delen: