Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

6 februari Extern

Symposium 'Arts+Sciences: Vakoverstijgend Onderwijs voor de Toekomst' - Amsterdam

Complexe maatschappelijke uitdagingen vragen in toenemende mate om gecombineerde kennis vanuit verschillende vakgebieden. Door deze ‘wicked’ vraagstukken neemt de vraag naar vakoverstijgend onderwijs toe. ArtsSciences, vernieuwend onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie in de samenleving, biedt handvatten voor vakoverstijgend leren en probleemoplossen. Centraal in het symposium Arts❤️Sciences: Vakoverstijgend Onderwijs voor de Toekomst staat de vraag hoe vakoverstijgend ArtsSciences-onderwijs kan bijdragen aan de ontwikkeling van basisvaardigheden én toekomstgerichte (vakoverstijgende) kennis en vaardigheden.

In het symposium kijken we door verschillende lenzen naar ArtsSciences-onderwijs: de lens van de cognitieve wetenschap, het sociaal engagement en de lens van het bèta-onderwijs. Vele experts en onderwijs professionals delen hun kennis, onderzoek en vragen op het gebied van vakoverstijgend onderwijs. Naast lezingen en presentaties, wordt het programma gevuld met inspirerende artistieke interventies, workshops en netwerkbijeenkomsten. 

Programma

Tijdens het symposium wordt het vakoverstijgend onderwijs benaderd vanuit verschillende perspectieven:

❤️ er wordt gekeken hoe kunst een motor kan zijn voor cognitieve ontwikkeling en innovatie in het onderwijs

❤️ sprekers Melissa Bremmer (lector Kunsteducatie, AHK) en Karin van Dijk (My Breath My Music) nemen ons mee in de onderzoekswereld van inclusieve muziekeducatie

❤️ lector Bert Bredeweg (lector Didactiek van de Bètavakken, HvA) besteedt ruimschoots aandacht aan de impact en uitdagingen van kunstmatige intelligentie in het vakoverstijgend onderwijs

❤️ artistieke interventies en performances laten ons het perspectief vanuit de kunstpraktijk – waarin verschillende disciplines samenkomen – ervaren 

❤️ vanuit good practices en in interactieve workshops delen professionals hun kennis en ervaring; en er is ruime gelegenheid om te netwerken met experts en gelijkgestemde professionals

Inschrijven

Zeker zijn van een mooie plek? Schrijf je hier dan alvast in! Na inschrijving ontvang je medio november een uitnodiging om je aan te melden voor workshops.

Voor wie

Dit symposium is voor iedereen die betrokken is bij onderwijsvernieuwing: studenten, leraren, docenten, beleidsmakers, onderzoekers en professionals met interesse in kunst-, bèta-, en gammavakken. Of werkt in het basis- en voortgezet onderwijs, hoger onderwijs of een maatschappelijke organisatie.

Achtergrond

In het funderend onderwijs (basis- en voortgezet onderwijs) ligt momenteel de nadruk voornamelijk op basisvaardigheden, die vaak tegenover vakoverstijgende vaardigheden als kritisch denken worden geplaatst. Maar klopt deze aanname wel? Is ArtsSciences-onderwijs niet een essentieel element voor de ontwikkeling van basisvaardigheden? Hoe kan ArtsSciences-onderwijs de ontwikkeling van de basisvaardigheden in het funderend onderwijs versterken? 

Het hoger onderwijs richt zich veelal op disciplinespecifieke competenties. Worden studenten hiermee voldoende voorbereid op een toekomst waarin ontwikkelingen zoals kunstmatige intelligentie steeds meer bepalend zijn? Het potentieel van de technologische revolutie van kunstmatige intelligentie is groot, maar hoe verhoudt zich dit tot de ethische dilemma’s die het met zich meebrengt? De complexiteit van dit vraagstuk vraagt om een meervoudig perspectief dat het onderwerp in een brede context plaatst. ArtsSciences kan een nieuwe kijk bieden en nieuwe perspectieven opleveren voor (kunst)professionals, onderzoekers, onderwijsvernieuwers uit verschillende kunst, bèta en gammavakgebieden, zoals technologie en sociale wetenschappen.

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief