Studiedag VDLG over burgerschap en levensbeschouwing - Utrecht
Op dinsdag 12 maart organiseert de VDLG een studiedag over burgerschap en levensbeschouwelijk onderwijs. Wat wordt er nu precies van scholen en docenten verwacht? Hoe combineren docenten GL hun eigen vakspecifieke doelen met die van de burgerschapstaak? Tijdens deze studiedag verkennen we hoe GL en burgerschap elkaar kunnen versterken en waar spanning kan ontstaan vanwege tegengestelde benaderingen en belangen.
Sinds augustus 2021 gelden er nieuwe wettelijke eisen voor burgerschap in het onderwijs, met de opdracht om actief burgerschap en sociale cohesie te vergroten. Bij de invulling van deze taak kijkt men al snel naar het vak GL. In dit vak wordt immers vaak al het nodige gedaan aan burgerschapsdoelen, zoals persoonsvorming, kennis van culturele en levensbeschouwelijke tradities en aan het leven in een samenleving waarin veel culturen en tradities samenkomen. Ook heeft het vak geen vast curriculum, waardoor het inhoudelijk relatief gemakkelijk kan worden aangepast.
Tijdens deze studiedag verkennen we hoe GL en burgerschap elkaar kunnen versterken en waar spanning kan ontstaan vanwege tegengestelde benaderingen en belangen. Wat wordt er nu precies van scholen en docenten verwacht? Hoe combineren docenten GL hun eigen vakspecifieke doelen met die van de burgerschapstaak? Hoe ga je als docent GL om met deze taak en de discussies daaromheen?
Meer info?
#VDLG24: Verwant en verschillend - VDLG (vdlginfo.nl)
Delen: