Publieksprijs Nationale Onderwijsfilms 2022 - Stem nu!
Ook dit jaar wordt weer de Nationale Onderwijsfilm gekozen. Vijf films en – documentaires zijn voorgedragen door Eye Filmmuseum, het Nationaal Onderwijsmuseum en door het vakblad Van12tot18. Wij mogen de genomineerde films hier presenteren en iedereen mag op onze site stemmen op zijn/haar favoriet. Je kon tot en met 30 september je stem uitbrengen. De prijsuitreiking van de Nationale Onderwijsfilm 2022 vindt plaats op 7 oktober in het Dyade Visma Onderwijs Experience in Utrecht. Inschrijven voor dit onderwijsfeest kan hier.
De genomineerde onderwijsfilms:
1. Waarom bleef je niet voor mij?
2. De fantast
3. Ik deed aangifte tegen de minister van Onderwijs
4. My journey for education
5. Kansen zijn te koop (aflevering van Sander en de kloof)
Waarom bleef je niet voor mij (25 min)
In 'Waarom bleef je niet voor mij?' vertellen Rebekka, Stef, Hessel en Annabel, die tijdens de basisschool een ouder verloren aan zelfmoord, over de reis die zij aflegden vanaf het moment dat zij het nieuws hoorden van de dood van hun vader. Documentairemaakster Milou Gevers, die hetzelfde meemaakte, stelt de vragen die niemand destijds aan haar durfde te stellen. Hoe gaan zij om met dit verlies? Het rouwproces is eenzaam. Met anderen praten over wat hen overkwam doen ze eigenlijk niet. Buitenstaanders vinden het ingewikkeld om er naar te vragen. In de documentaire praat Milou met de kinderen over alles waar niemand over durft te beginnen. Door haar directe vragen laten de kinderen zich van hun meest kwetsbare kant zien.
De fantast (30 min)
De 11-jarige Keesje heeft een grote fantasiewereld, wat leidt tot flinke concentratieproblemen. Hij voelt steeds meer de druk van buitenaf om goed te presteren op school en besluit dat hij het hoogst haalbare rekenniveau moet halen: "Het rekentijger-niveau". Wordt Keesje een rekentijger of blijft zijn fantasie de focus wegnemen? De fantast is de afstudeerfilm HKU van Rosa Meijer.
Ik deed aangifte tegen de minister van Onderwijs (45 min)
Hoe is het om gay te zijn op een (orthodox) religieuze school? Wie zijn de jongeren voor wie de situatie soms zo hopeloos voelt dat bij hen depressies en zelfmoorden vaker voorkomen dan bij andere jongeren? Gewapend met open vizier, empathie, zelfspot en nieuwsgierigheid gaat Yora Rienstra het gesprek aan met deze jongeren, hun ouders, de scholen en verschillende instanties die zich inzetten voor LHBTQIA+-ers. Wat is ieders worsteling met dit thema? Welke voorlichting wordt gegeven en waar is nog werk aan de winkel? Een eerlijke blik in de onderwijswereld leert dat ook binnen de (orthodox) religieuze scholen beweging is.
My Journey for Education (45 min)
Merlijn is een 16 jarige jongen met autisme die niet mee kan doen in het normale schoolse systeem in Nederland.
Hij is een thuiszitter met één grote vraag. Hoe had ik wel naar school kunnen gaan? In My journey for education neemt Merlijn ons mee in zijn grote vraagstuk en reist af naar verschillende landen om te kijken wat hun anders doen en ook wat het onderwijs in Nederland nog beter kan doen om kinderen zoals Merlijn toch mee kunnen doen in het huidige schoolsysteem.
Kansen zijn te koop (35 min)
Kinderen van ouders met een laag inkomen beginnen op de basisschool al met een achterstand. Een achterstand die niet meer in te halen is gedurende hun schoolcarrière. Ondertussen sturen rijke ouders hun kinderen naar dure privé- en kostscholen, waar een uitzonderlijk onderwijs curriculum wordt gehanteerd. Kunnen vermogenden het succes van hun kinderen op die manier zeker stellen? “Privéscholen creëren bubbels waarin kinderen uit welvarende gezinnen kinderen uit minder welvarende gezinnen helemaal niet meer tegenkomen”, aldus de maker Sander Schimmelpenninck.
Let op! Per mail moet je je stem bevestigen, anders telt deze niet mee.