Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

NIVOZ-lezing Mart de Kruif in 2012: 'Waar je vroeger de dingen goed moest doen, moet je nu de goede dingen doen’

Onconventionele perspectieven op onderwijs – uitgesproken door mensen die hun sporen hebben verdiend in hun eigen werkveld – kunnen van grote waarde kunnen zijn voor de ontwikkeling van de samenleving, en voor het onderwijs in het bijzonder. Vanuit dat gegeven is gedurende een aantal jaren de NIVOZ-lezing georganiseerd. In 2012 was Mart de Kruif  uitgenodigd. Je kunt hier zijn volledige voordracht teruglezen.

De NIVOZ-lezing: op uitnodiging laten aansprekende en succesvolle mensen hun licht schijnen op het huidige onderwijs, tegen het licht van de maatschappelijke ontwikkelingen. Deze lezingen beroering en de nodige impact, op alle lagen van het Nederlandse onderwijsveld en daarbuiten.

In 1977 sloot Mart de Kruif (1958) zijn opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie cum laude af. Hij had er een studieuze reputatie, waarbij hij volgens studievriend en inmiddels Brigade Generaal Hans Hardenbol ‘een hoog IQ combineerde met een grote sociale intelligentie.’ Hij werd peletonscommandant en studeerde verder aan de Duitse krijgsschool en aan het United States Army War College,
dat onder andere de generaals Eisenhower, Patton en Schwarzkopf tot haar alumni mag rekenen. In 2008 werd De Kruif bevorderd tot generaal-majoor. In die rol was hij van november 2008 tot november 2009 de hoofdverantwoordelijke commandant van de internationale
ISAF-missie in Afghanistan, waar hij het bevel voerde over ruim 40.000 militairen. Op het moment van de NIVOZ-lezing in december 2012 was hij als Commandant Landstrijdkrachten de hoogste bevelhebber van de Koninklijke Landmacht.

Intro op Mart de Kruifs lezing (uit 2012)

dekruifLuitenant-Generaal Mart de Kruif lijkt in eerste instantie de afstand tussen het militaire bedrijf en het onderwijsveld te vergroten door zijn toehoorders mee te nemen naar een militair vliegtuig, zoals het Nederland nadert na een missie. Je ziet dan een aangeharkt land, met werkende straatlantaarns, asfalt zonder gaten, veel groen. Een land waar iedereen, ook meisjes, veilig naar school kunnen.

Kortom, een paradijs. Maar wel een paradijs waar angst heerst: ‘Een paradijs maken is moeilijk, een paradijs behouden is een uitdaging. Niet kennis, maar angst is de appel van het paradijs: de angst om dingen te verliezen. Angst verlamt. En een maatschappij die stopt om beter te worden, is een maatschappij die uiteindelijk helemaal stopt te bestaan.’

Wat onderwijs met de krijgsmacht gemeen heeft, stelt De Kruif, ‘is dat wij allemaal dienders zijn. Wij dienen de maatschappij door mensen kennis bij te brengen, vaardigheden te leren en, bovenal, mensen te vormen.’ Dat brengt hem bij tien stellingen waarin hij zijn leiderschapslessen en zijn ervaring in het vormen van individuele jongeren tot trotse leden van een eenheid verbindt met het onderwijsveld.

Met doorleefde nadruk onderstreept De Kruif het belang van onderwijs in een democratie.‘Een democratie blijft altijd kwetsbaar, want de stem van het volk regeert. Oordeelsvorming is daarom belangrijk, maar verre van eenvoudig. Want onze mening wordt voortdurend, bewust en onbewust, beïnvloed. Ik vind het een borging van de democratie als wij onze kinderen ook leren te denken.’

Lees hieronder de gehele lezing intgeraal van Mart de Kruif.

De NIVOZ-lezing

Freek de Jonge nam als laatste – op 8 december 2015 – de NIVOZ-lezing voor zijn rekening. Herman Wijffels, Hans Adriaanssens, Tex Gunning en Mart de Kruif gingen hem de voorbije jaren voor. Een integrale weergave van hun bijdragen vindt u terug in het jubileumboek ‘NIVOZ en de urgentie van goed onderwijs‘. U kunt dit boek voor 10 euro aanschaffen bij Educatheek.

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief