Nationale Onderwijsfilmprijs 2018
Ook dit jaar wordt – nu voor de zevende keer - de Nationale Onderwijsfilm gekozen. Zes films en – documentaires zijn voorgedragen door Eye Filmmuseum, het Nationaal Onderwijsmuseum en door het vakblad Van12tot18. De genomineerde films zetten stuk voor stuk aan tot diepgaande gesprekken en actie. Andermaal is stichting NIVOZ – in het bijzonder platform hetkind –betrokken bij de verkiezing van de publieksprijs. Je kunt helemaal onderaan dit artikel je stem uitbrengen tot en met 30 september 2018.
De genomineerde onderwijsfilms zijn:
- Tussen meten en weten: onderwijs
- Iedereen is leraar
- Spiegeldromen
- De witte vlucht
- Sex Ding
- Goed terechtgekomen in de Schilderswijk
Jouw filmkeuze en argumentatie
Vanaf maandag 27 augustus t/m zondagavond 30 september (23.59 uur) kun je op de website van NIVOZ weer jouw stem uitbrengen, met argumentatie. De uitreiking - van zowel de juryprijs als de publieksprijs – vindt plaats op woensdagmiddag 3 oktober 2018, op dezelfde locatie als waar zich het Nationaal OnderwijsFilmFestival 2018 afspeelt, in Rotterdam.
Locatie:
Calvijn-vestiging Vreewijk Lyceum en Gymnasium
Grift 30, 3075 SB Rotterdam-Zuid.
Aanmelden voor filmfestival
Aanmelden voor dit event (en meer informatie) via www.nof2018.nl
Onderwijscollega’s, docenten, bestuurders, ondersteuners van PO tot WO - van Groningen tot Maastricht en van Den Haag tot Enschede - zijn van harte welkom. De hoofdrolspeler(s) en de film- en documentairemakers zijn aanwezig.
DE GENOMINEERDE ONDERWIJSFILMS 2018
(achter de titel vind je een link naar de film/documentaire)
Tussen meten en weten: onderwijs
In het onderwijs wordt al jaren geworsteld met de vraag hoe te vernieuwen en de leerlingen individueler te benaderen. We lijken daarbij niet af te brengen van één van de struikelblokken die bij vernieuwing steeds weer in de weg lijken te staan: toetsen. Toetsen proberen de ontwikkeling van een kind in cijfers te vangen. Maar wat zeggen deze toetsresultaten werkelijk over de ontwikkeling van onze kinderen?
Jan Bor is filosoof en zen-beoefenaar. Hij gaat op onderzoek uit. Zijn zoon Olivier heeft een sterke negatieve reactie op toetsen. Vanuit zijn persoonlijke frustratie daarover zoekt Jan naar de oorsprong van het toetsen, de gevolgen en andere mogelijkheden. Hij spreekt Bas Hemker, hoofd research bij het CITO instituut die uitlegt wat de achterliggende gedachte is van het toetsen. Maar ook hoe het verkeerd kan worden gebruikt. Klinisch psycholoog Paul Verhaeghe werpt licht op de negatieve gevolgen van het toetsen. ‘Met zo'n systeem kun je wachten op kinderen met een burn out.’ Op het Hondsrugcollege in Emmen en bij De Ruimte hebben ze het toetsen losgelaten en kijken de leerlingen zelf naar wat, hoe en wanneer ze willen toetsen. Werkt het? De leerlingen zijn zelf in ieder geval erg blij en kunnen vanuit een intrinsieke motivatie leren, dat veel rust geeft.
Dit is een aflevering uit een vierdelige serie die door de KRO is uitgezonden. (45 minuten)
Iedereen is leraar
Goed onderwijs is cruciaal voor alle kinderen. En voor goed onderwijs zijn goede leraren een absolute noodzaak. De film van Maarten Stuifbergen – zelf lerarenopleider en schoolleider – is een ode aan deze belangrijke publieke professional.
Leraren manoeuvreren in een complexe wereld. Zij onderwijzen de toekomst van ons land, maar doen dat onder lastige omstandigheden: hoge werkdruk, een aankomend tekort aan bevoegd personeel, een maatschappij die snel aan het veranderen is. In de film gaat Maarten Stuifbergen op zoek naar de kracht van de leraar. Wat is dat en hoe kan die het beste worden ingezet ten behoeve van de kansen van kinderen? Welke impact heb je als leraar? (33 minuten)
Spiegeldromen
In de film Spiegeldromen gaan leerlingen van de praktijkschool de confrontatie aan met zichzelf, door in gesprek te gaan met hun eigen spiegelbeeld. De trekken in hun gezicht vertellen het verhaal. Een emotionele tombola van pubers, die ondanks hun - soms pijnlijke - achtergrond overeind proberen te blijven. Met behulp van docenten, die dezelfde confrontatie aangaan, zoekt regisseur Marjoleine Boonstra naar de balans tussen carrièrekansen en de emotionele bagage van de leerlingen. In alle openheid vertellen zij over de kwetsbare kanten van hun bestaan en wordt hun anonimiteit ontmaskert. Gezichten kijken je aan, pubers die verder willen, bijna kinderen nog. Nu nog gedragen door het onderwijs, maar wat daarna? Ondanks alle tegenslagen getuigen deze jongeren van een ontroerende veerkracht. (50 minuten)
De witte vlucht
'De witte vlucht' gaat over basisschool Het Octaaf in Nijmegen. Deze school wil onderwijs bieden aan alle kinderen in de buurt, die wel 25 verschillende nationaliteiten telt. Hoogopgeleide, witte ouders die in de Nijmeegse wijk wonen laten de school echter links liggen. Iedere ochtend fietst een stoet ouders een drukke weg over, om hun kinderen naar een witte school buiten de wijk te brengen. Roger, de net aangestelde directeur van Het Octaaf, is vastbesloten om daar met zijn team verandering in te brengen, maar wat is daarvoor nodig? Met zijn collega gaat hij bij jonge ouders op bezoek en in gesprek over hun school. (53 minuten)
Sex Ding
Vita is een mooie meid van zestien en voor niemand bang. Ze heeft een hartsvriendin Shaira en verkering met Django. Als Shaira in een ruzie een sexy foto van Vita op instagram zet, provoceert Vita dat ze niets te verbergen heeft. Maar de gevolgen zijn groter dan de zelfbewuste stoere Vita aankan. Van buiten houdt ze zich groot, maar van binnen slaan de fysieke vernederingen en de eenzaamheid toe. Zal het Vita lukken om overeind te blijven als ze door iedereen wordt buitengesloten en veracht?
Regisseur Simone van Dusseldorp vond inspiratie voor deze film in het verhaal dat haar veertienjarige dochter vertelde over een klasgenoot. Ook zij werd verstoten nadat een pikante foto van haar via social media werd verspreid. (38 minuten)
Goed terechtgekomen in de Schilderswijk
Eric van ’t Zelfde begon als docent toen hij 22 jaar was. De leerlingen in zijn mentorklas in de Haagse Schilderswijk waren toen 13. Hij begeleidde hen totdat ze met een diploma het Johan de Witt College verlieten. In de documentaire Goed terecht gekomen in de Schilderswijk worden Erics oud-leerlingen opgezocht. We zien hoe zij nu als dertigers naar de wereld kijken en hoe het hen vergaat: welke dromen zijn uitgekomen en welke niet? Wat kunnen we van hun ervaringen leren voor het het onderwijs van vandaag? (43 minuten)
Sponsoren
De verkiezing van de Nationale OnderwijsFilm 2018 wordt dit jaar mede mogelijk gemaakt door bijdragen van Dyade, CED Rotterdam - educatieve diensten, de Detacheerders en CVO Rotterdam e.o.
Meer informatie vind je op www.nationaleonderwijsweek.nl/onderwijsfilm