Vandaag presenteert Jos van den Brand zijn boek: Omgaan met dood in de klas. Na een introductie op het boek en de pedagogiek van de dood gaan we zelf aan de slag met onze eigen praktijkverhalen rondom het thema. Tussen 17.30 en 18.30 kun je binnenlopen en staat er een eenvoudige maaltijd klaar, rond 20.30 is het inhoudelijke programma afgelopen en is er de mogelijkheid na te praten en wat te drinken.
Een ingrijpende gebeurtenis als de dood heeft een grote impact op leerlingen én leraren. Elke situatie is uniek en elk kind reageert anders op verlies en de heftige gevoelens die daarbij komen kijken. Hoe kun je dan als leraar ondersteuning bieden aan de specifieke leerling, maar ook aan de klas als geheel? In zijn nieuwste boek Omgaan met dood in de klas maakt Jos van den Brand ervaren en beginnende leraren wegwijs in de pedagogiek van de dood.
Je maakt kennis met de pedagogiek van de dood, waarin het ervaringsleren centraal staat. Dat is een andere manier van leren, dan het doelgerichte leren zoals bij taal en rekenen. In een introductie op het boek wordt stilgestaan bij zaken als je levensverhaal, ervaringsleren, het pedagogisch handelen en de rol van symbolen, rituelen en jeugdliteratuur. Daarna gaan we zelf aan de slag met praktijkverhalen waarin leraren hun ervaringen delen en de door hen gemaakte keuzes toelichten.
Jos van den Brand is als lerarenopleider en senior onderzoeker verbonden aan het lectoraat Professionaliseren met Hart en Ziel van de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Zijn expertise is praktijkgericht onderwijsonderzoek over het pedagogische handelen en zingeving. Hij publiceerde eerder: Levensverhaal en pedagogische handelingsoriëntatie in de laatmoderne tijd.
Bestel je kaarten hier (bijna uitverkocht!)
Delen: