Hoe ga je om met verschillen in de klas?
Eddie Denessen gaf op woensdagmiddag/avond 18 april 2018 een Masterclass in Driebergen. Hij is bijzonder hoogleraar Sociaal-culturele achtergronden en differentiatie in het onderwijs aan het instituut Pedagogische Wetenschappen. De titel van de masterclass luidde: ‘Differentiatie, ofwel hoe ga je verantwoord om met verschillen in de klas?’
Eddie Denessen bezet op het instituut Pedagogische Wetenschappen de Sardes-leerstoel, die is gericht op de effecten van maatschappelijke ontwikkelingen op de onderwijskansen van leerlingen met diverse sociaal-culturele achtergronden. Die effecten worden bestudeerd in het kader van actuele discussies, zoals:
- de toenemende aandacht voor gepersonaliseerd leren en talentoptimalisatie,
- opbrengstgericht werken,
- selectie en differentiatie in de klas,
- passend onderwijs
- en cultureel-etnische diversiteit in het onderwijs.
Scholen en leraren moeten weloverwogen en onbevooroordeelde keuzes maken hoe zij aandacht geven aan de ontwikkeling van individuele leerlingen. Tegelijkertijd moeten zij de sociaal-maatschappelijke doelen van het onderwijs in de gaten houden. De rol van de leraar zal daarom in het onderzoek van Denessen een belangrijke plek innemen.
Dr. Eddie Denessen (1970) is sinds 1994 verbonden aan de opleiding Onderwijskunde van de Radboud Universiteit Nijmegen, sinds 2010 als universitair hoofddocent. Hij heeft onderzoek gedaan naar ongelijkheid in het onderwijs, sociaal-culturele verschillen in opvattingen over onderwijs, ouderbetrokkenheid, communicatie tussen leraren en ouders en houdingen van leraren ten aanzien van diverse groepen leerlingen.
Hier volgt nog een verslag van de Masterclass door Femke Keeren:
Kansenongelijkheid: de appel valt niet ver van de boom
Delen: