Ton Bruining
Pedagogiek, onderwijskunde, organisatiekunde
Ton Bruining begeleidt leraren, schoolleiders en onderwijsadviseurs die onderwijs willen maken dat werkt, deugt en deugd doet. Dat doet hij vanuit een veelzijdige achtergrond als frontliniewerker, leidinggevende, adviseur en onderzoeker. Zijn professionele DNA heeft een onderwijskundige, een pedagogische en een organisatiekundige component. De kunsten zorgen daarbij voor een onderliggende verbinding.
Bruining opereert vanuit Onderwijsimpuls en is al meer dan 20 jaar verbonden aan de KPC Groep. Verder maakt Bruining deel uit van de lectorenkring rondom de NIVOZ-leerstoel van Gert Biesta, Pedagogische dimensies, en is hij deel van het gezelschap lectoren en onderzoekers rondom het begrip Normatieve professionalisering, o.a. met Harry Kunneman en Bart van Rosmalen.
Op zijn tiende werd hij gids van het grijze nest bij de scouting. Gedurende 53 jaar van zijn leven vervulde Ton Bruining verschillende leidinggevende rollen. Ik studeerde achtereenvolgens hbo-dietiek, mo-b-sociale pedagogiek en andrologie en promoveerde in 2006 aan de Universiteit voor Humanistiek op een onderzoek naar Leren op de werkplek in de frontlinie van de publieke dienstverlening. Achtereenvolgens werkte hij acht jaar als dietist in de thuiszorg, vier jaar als hoofd bedrijfsopleidingen van het Catharinaziekenhuis, en vijf jaar als HR-consultant en manager training en development voor Center Parcs. Totdat Bruining in 1998 overstapte naar de KPC Groep. Daar vervulde hij de rol als senior adviseur. In 2014 werd hij lid van de directie en van 2017 -2018 was hij eindverantwoordelijk directeur-bestuurder.
Vanuit de KPC Groep vervulde Ton Bruining achtereenvolgens de rol van lector vraaggericht leren bij Avans Hogeschool, de academische basisschool bij Hogeschool Utrecht en sinds 2016 is hij als lector leiderschap in onderwijs verbonden aan Avans-plus. Sinds 2009 maakt hij in zijn vrije tijd theater en verdiept hij zich daarbij vooral in het werk van Shakespeare.