Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Niels Moddemeijer

Mijn naam is Niels Moddemeijer, 31 jaar en werkzaam in het Praktijkonderwijs. Als je me vijftien jaar geleden had gevraagd wat voor werk ik op mijn dertigste zou doen, zou ik nooit Praktijkonderwijs, of zelfs maar onderwijs genoemd hebben. Ik wist het simpelweg niet. Na de HAVO besloot ik de lerarenopleiding Geschiedenis te proberen, vooral vanwege mijn interesse in geschiedenis en niet zozeer vanwege het leraarschap – daar had ik totaal geen beeld van.

Na de HAN de lerarenopleiding af te hebben gerond, bleek het moeilijk om aan het werk te komen. Via, via kwam ik op een vacature voor invalkracht in het Praktijkonderwijs en binnen afzienbare tijd werkte ik als leraar ‘koken’ op Praktijkschool Hardenberg.

Ik merkte dat ik het erg leuk vond om met de doelgroep van het Praktijkonderwijs – leerlingen met een leerachterstand en gedragsproblematiek – te werken. Het niet alleen nadruk op het lesprogramma leggen, maar juist op het interpersoonlijke vlak trokken mij enorm aan. Na mijn periode als invaller, kwam er een plek vrij als mentor van de sector Techniek. Die functie vervul ik tot vandaag de dag.

Ik probeer in mijn lessen de nadruk op mogelijkheden en kansen van leerlingen te leggen, in plaats van uit te gaan van dingen die de leerlingen niet kunnen. De succeservaringen, het gevoel dat je iets goed kunt en dat je wat waard bent, staan voorop in mijn onderwijs.

Vanuit die gedachte ben ik twee jaar geleden de Master SEN op Windesheim gaan volgen, richting Talentontwikkeling en Excelleren. In mijn nabije omgeving werd soms gevraagd waarom ik juist die richting koos, terwijl ik met praktijkschoolleerlingen werkte? Die vraag heb ik altijd een beetje ongemakkelijk gevonden. Leerlingen in het Praktijkonderwijs hebben OOK talent!

Nadat ik in juni was afgestudeerd, rees de vraag: "Wat kan ik nu met mijn opleiding doen?” Ik probeer de dingen die ik heb geleerd toe te passen op mijn eigen school, in mijn eigen lespraktijk. Daarnaast ben ik samen met Arjen van Walsum, die ik op de opleiding leerde kennen, de blog Talentstam (www.talentstam.blogspot.com) gestart. Op dit blog willen we onze visie op talentontwikkeling en excelleren binnen het onderwijs delen en hopen u hiermee te inspireren om talentontwikkeling een plek te geven, omdat alle leerlingen dat verdienen!
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief