Marieke van Duin
Ik ben Marieke van Duin-Pennings. Ik heb ruim 17 jaar als leerkracht op de Sint Jozefbasisschool in ’t Zand voor de klas gestaan. Sinds dit jaar mag ik me, naast leerkracht, ook weer student noemen.Door het subsidieproject ‘Vierslagleren’ heb ik, vanuit onze stichting SARKON, de kans gekregen om me verder te ontwikkelen. Dit doe ik door het volgen van een tweejarige masteropleiding, namelijk ‘Leren en Innoveren’ op de Marnix in Utrecht.
De mogelijkheid voor het doen van een master kwam voor mij op het goede moment. Mijn eigen kinderen zijn 13, 11 en 7 jaar. Zij worden niet alleen zelfstandiger, maar kunnen ook steeds beter hun ervaringen en gevoelens verwoorden. Voor mij zowel een bron van inspiratie als confrontatie. Hierdoor bekijk ik het onderwijs nu nog meer vanuit het kind en de ouder en niet alleen vanuit de leerkracht.
Tijdens de masteropleiding ‘Leren en Innoveren’ wordt je aan het denken gezet. Wat is leren eigenlijk? Hoe leer ik? Hoe leren de leerlingen? En past het huidige onderwijs hier wel bij? Doordat je bij deze masteropleiding zelf een onderwerp mag kiezen wat bij jou, en natuurlijk bij jouw school past, ben je heel praktijkgericht bezig.
Mijn keuze voor een onderwerp viel allereerst op het verbeteren van de leesresultaten. Als taalcoach en dyslexiespecialist leek het mij interessant om hier meer over te weten te komen. Echter tijdens mijn speurtocht naar goede literatuur viel mijn oog op de volgende spreuk:
“Geen doel is te ver als je maar plezier hebt in wat je doet”
Juist het plezier moet voorop staan en dan worden de doelen “vanzelf” bereikt! Voor mijn gevoel zou het doel van het huidige onderwijs dan ook moeten zijn: leerlingen die zelf willen leren om hun doel te bereiken. Natuurlijk kunnen leerlingen dit niet alleen. Ik vind het een mooie taak om leerlingen hierbij te begeleiden. Hoe moeilijk dit soms ook is.