Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Joana Oliveira Soeiro

Lid Raad van Toezicht NIVOZ

‘Relatie komt voor prestatie’ is mijn motto voor onderwijs en ontwikkeling.

Mogelijk zou je verwachten dat iemand die vele malen verhuisd is en meerdere scholen en onderwijstypen heeft ervaren, vanzelf interesse voor onderwijs zal ontwikkelen. Je hebt immers mogelijkheden gehad te zien wat werkt en wat minder werkt. Echter, mijn pad richting onderwijs was in 2001 vooral een strategische: er is een lerarentekort, er is nog meer lerarentekort voor het vak Nederlands en het is een verplicht vak. Baangarantie dus.

Echter, toen ik eenmaal met kinderen mocht werken, kwam ik erachter dat leraar zijn zoveel meer is dan spelling en begrijpend lezen. Dat leren vooral gebeurde als mijn relatie met de leerlingen in orde was - en hun relatie met zichzelf – en daarbij dat leren gemakkelijker ging als het betekenisvol was. Leren vertaalt zich dan steeds meer naar ontwikkelen.

Inmiddels ben ik 18 jaar werkzaam voor het Stedelijk Dalton Lyceum in Dordrecht. Inmiddels niet meer als docent Nederlands, maar op vele andere vlakken houd ik me bezig met onderwijs - met name op het gebied van docentbegeleiding, want ook als docent mag je je blijven ontwikkelen, blijven leren.

Daarnaast ben ik clustercoördinator voor RPO Rijnmond, wat inhoudt dat ik me bezighoud met allerhande zaken rondom het werkplekleren van studenten aan de lerarenopleiding van de Hogeschool Rotterdam, ICLON en SEC in de regio Rijnmond. Een van de speerpunten binnen de opleidingsschool is het verbinden van theorie en praktijk. Leren doe je door ervaren, maar zorg ook dat je rugzak gevuld is met de passende kennis en informatie.

Sinds 2023 ben ik ook werkzaam in de jeugdzorg als coördinator thuiszitters. Het is duidelijk dat het groeiende aantal thuiszitters problematisch is. Helaas is er geen eenduidige factor die voorspelt of een kind thuis komt te zitten, maar is het een verstrengeling van factoren, waar kinderen, ouders én scholen soms in vastlopen. En wat werkt? Dat alle belanghebbenden het gevoel hebben dat er serieus naar hen geluisterd wordt. Dan pas kom je verder in volgende stappen. Oftewel, geef eerst aandacht aan de relatie voor je verder gaat. Een goede relatie is namelijk een prachtige voedingsbodem voor ontwikkeling én de wens tot ontwikkeling.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief