Berdine Grashuis
onderwijsbegeleider
STEL JE VOOR
een school waar teamleden, ouders en kinderen tróts op zijn.
Een school waarvan je weet waarom je iedere ochtend opstaat om juist daar naartoe te gaan.
Een school waar professioneel en met liefde gewerkt wordt.
Een school die aan alle kanten haar bestaansrecht uitstraalt.
Op zo’n school mag je zijn wie je bent en kun je jezelf laten zien!
Ik word daar blij van.
In mijn werk met de mensen in scholen en andere organisaties, is mijn uitgangspunt helder. Iedereen is goed zoals hij of zij is. Maar wat levert dat op? Wij zijn er goed in om onszelf te verhullen. Vaak omdat dat veilig voelt. Soms is deze verhulling zo eigen geworden dat we niet meer weten wat onze oorspronkelijke kracht, kwaliteit en plaats is. Gek genoeg geldt dat voor organisaties niet anders. Een school past zich aan aan de eisen van de omgeving, van ouders, van collega-scholen, van de inspectie. De oorspronkelijke kracht en kwaliteit raken daarmee op de achtergrond. Doodzonde! Want juist dátgene wat maakt dat de school er optimaal kan zijn voor de leerlingen, wordt niet ten volle benut. Jouw resultaten schieten omhoog als jij lekker in je vel zit, je bewust bent van je kwaliteiten en je eigen plek, als je jezelf niet verhuld maar gewoon lekker jezelf bent. Voor de school zelf is dat ook zo!
Met welke opdracht of vanuit welke rol ik ook in een school aan de slag ben, ik ben er altijd op gericht om de ander en daarmee zijn of haar echte kwaliteiten te ont-dekken. Soms heel expliciet bijvoorbeeld in een identiteitstraject of in coachingsgesprekken. Soms minder expliciet maar niet minder doelbewust tijdens bijvoorbeeld een training coöperatief leren of tijdens een werkoverleg binnen interimwerk.