Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Over Nivoz

Barbara Steeman

Ik ben Barbara Steeman, kleuterjuf op een Montessori- en Daltonschool, getrouwd met Frank en trotse moeder van een volwassen zoon. Na 13 jaar werkzaam te zijn als leerkracht ben ik nu ook trainer en coach voor leerkrachten.

Mijn vader zei: “Opvoeden is heel makkelijk. Je hoeft alleen maar een voorbeeld te geven.”

Als kind was ik in de sociale omgang met mensen vaak onzeker, bang en ik had moeite met grenzen aangeven. Als juf was ik dat, hoewel anders verpakt, eigenlijk nog steeds. Tenslotte ben ik op zoek gegaan naar hulp hierbij. Een van de mooiste stappen die ik ooit gezet heb.

Gedurende 7 jaar heb ik intensieve opleidingen gevolgd voor persoonlijke en professionele communicatie bij Phoenix Opleidingen te Utrecht (Ta, NLP, Systemisch werk).

Wat ik zo ongelooflijk bijzonder vond, was het warme welkom en de diepgang in de ontmoeting tussen mensen bij dit opleidingsinstituut, en de no-nonsense aanpak in het hier-en-nu, met open hart. Ik leerde heel veel over “leven”. Heel vervullend en inspirerend, en het maakte de profeet in mij wakker: alle leerkrachten moesten de kans krijgen om zo in contact met mensen te leren werken.

Daarnaast zijn die opleidingen een grondige leerlijn op sociaal-emotioneel gebied, waardoor ik bijvoorbeeld na al die jaren worstelen eindelijk doorkreeg waarom ik zo onzeker was, en vooral hoe ik leerde naar buiten te komen vanuit mijzelf, voorbij de sociale faalangst. En hoe ik daardoor beter met kinderen leerde werken.

Het kind is natuurlijk het belangrijkste in het onderwijs; daar gaat het om. Hoe ontwikkelt een kind zich zodat het persoonlijk en in de maatschappij het best tot zijn recht komt en gelukkig wordt? In dat deel van de ontwikkeling die op school plaatsvindt, speelt de leerkracht een belangrijke rol. En nog belangrijker dan de handelingen en interventies die de leerkracht doet, is de persoon van leerkracht zelf. De leerkracht geeft het voorbeeld. Punt. Zorgt hij of zij goed voor zichzelf, naast het zorgen voor de kinderen? Loopt hij of zij ergens vast? Kinderen pikken dat op. Als degene die voor de klas staat lekker in zijn vel zit, kan hij of zij meer betekenen voor de kinderen.

Inmiddels heb ik simpelweg een boel te vertellen en te delen over persoonlijke en professionele groei en wat dat je kan brengen. Met mijn blogs hoop ik leerkrachten te inspireren op het gebied van wat er gebeurt tijdens de ontmoeting van mens tot zichzelf, andere mensen en kinderen. Opdat zij het voor zichzelf en ook voor de kinderen prettiger en veiliger kunnen maken.
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief