Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

7 november Extern

GDS & Kennisnet Symposium: Digitale autonomie in onderwijs: een publieke opgave - Utrecht

Om, in de nieuwe context van AI, te kunnen bepalen wat het onderwijs te doen staat, is het nodig beter te begrijpen wat er gaande is. In dit symposium georganiseerd door de Universiteit Utrecht (focusgebied Governing the Digital Society) en Kennisnet verkennen we op basis van twee keynotes (Dr. Ben Williamson, Universiteit van Edinburgh en Dr. Anne Helmond, Universiteit Utrecht) en twee panelgesprekken wat er nodig is in (wetenschappelijk) onderzoek en praktijk om zeggenschap van onderwijs over digitalisering breed, en AI in het bijzonder, gemeenschappelijk te borgen. Al doende starten we een dialoog over hoe onderwijs en beleid wetenschappelijke kennis kunnen gebruiken om een evenwichtige en inclusieve AI-toekomst te bouwen, met (digitale) autonomie als publieke waarde voorop. 

Hoe behouden de publieke onderwijssector, scholen en onderwijsprofessionals zeggenschap over onderwijs en pedagogiek in een platformgedreven AI-transitie? Onderwijsorganisaties worden steeds afhankelijker van de platforms en AI-infrastructuur van grote techbedrijven en dat is niet zonder gevolgen.

Deze vraagstukken gaan over ‘digitale autonomie’ – de vrijheid van scholen om regie te voeren over de digitale omgeving, op basis van publieke waarden, onafhankelijk van (ed)tech bedrijven. Dat is geen individuele aangelegenheid van de school, maar een publieke opgave. Een zaak van dermate groot belang voor de sector dat deze collectieve aandacht verdient van wetenschappers, onderwijsprofessionals, studenten, publieke onderwijsorganisaties, en politiek.
 
Om, in de nieuwe context van AI, te kunnen bepalen wat het onderwijs te doen staat, is het nodig beter te begrijpen wat er gaande is. In dit symposium georganiseerd door de Universiteit Utrecht (focusgebied Governing the Digital Society) en Kennisnet verkennen we op basis van twee keynotes (Dr. Ben Williamson, Universiteit van Edinburgh en Dr. Anne Helmond, Universiteit Utrecht) en twee panelgesprekken wat er nodig is in (wetenschappelijk) onderzoek en praktijk om zeggenschap van onderwijs over digitalisering breed, en AI in het bijzonder, gemeenschappelijk te borgen. Al doende starten we een dialoog over hoe onderwijs en beleid wetenschappelijke kennis kunnen gebruiken om een evenwichtige en inclusieve AI-toekomst te bouwen, met (digitale) autonomie als publieke waarde voorop. 

Tijdens het inhoudelijk dagprogramma delen we nieuw wetenschappelijk onderzoek. We toetsen die aan de praktijk. Met de praktijk gaan we in gesprek over hoe onderzoek voor de praktijk van waarde kan zijn. Verder halen we naar boven welk nieuw wetenschappelijk onderzoek nodig is en hoe we dit samen kunnen realiseren. De voertaal van dit symposium is Engels.

Wat speelt er?

  • Er komen steeds meer leermiddelen die kunstmatige intelligentie gebruiken. Hoe precies, dat is lang niet altijd duidelijk en ook de invloed en rol van de bigtech-platforms (Amazon, Microsoft, Google) is daarbij niet helder. Welke invloed hebben deze systemen op een school en wat betekent het voor de vorming van kinderen?   
  • ‘Educatieve AI’ maakt gebruik van enorm veel data in ondoorzichtige algoritmische modellen. Deze dataficatie roept vragen op over transparantie en accountability. Welke educatieve en pedagogische besluiten neemt zo’n model? En belangrijker, op welke gegevens en criteria zijn ze gebaseerd?  
  • Er is sprake van ‘industrialisatie van artificial intelligence’. Daarbij raken AI en big tech innig met elkaar verbonden. Educatieve AI kan niet zonder de digitale cloudinfrastructuur en investeringen van big tech. Deze afhankelijkheid is problematisch en zet de soevereiniteit van de sector en onderwijsorganisaties onder druk.  
  • De ontwikkeling van AI leidt op die manier tot een herinrichting van de leermiddelenmarkt. Educatieve uitgevers en grote techbedrijven slaan strategisch de handen ineen, zoals onlangs gebeurde bij Microsoft en Sanoma Learning.

Voor wie

Onderzoekers, schoolleiders, leraren, opleiders en beleidsmakers.

Programma

9.00 Inloop
9.30 Introductie door Remco Pijpers en Niels Kerssens
9.45 Keynote: ‘AI and Education: Solutions for schools or public problems’ door dr. Ben Williamson (University of Edinburgh)
10.45 Panelgesprek: ‘Hoe kunnen we kritisch onderzoek aanwenden in de praktijk om te bouwen aan een evenwichtige en inclusieve AI-toekomst?’ Met panelleden uit de onderwijspraktijk en -beleid verkennen we de waarde van kritisch wetenschappelijk onderzoek naar onderwijsdigitalisering.
11.45 Lunch
12.30 Keynote: ‘Big AI en onderwijs’ door dr. Anne Helmond en dr. Niels Kerssens (Universiteit Utrecht)
13.15 Panelgesprek: ‘Welk nieuw kritisch wetenschappelijk onderzoek is nodig en hoe kunnen we dit samen realiseren?’ Met panelleden uit het onderzoeksveld en uit de praktijk verkennen we de leemtes in kritisch wetenschappelijk onderzoek naar de platformisering van het onderwijs.
14.00 Afsluiting
14.15 Borrel


Sprekers

Ben Williamson is mediawetenschapper verbonden aan The University of Edinburgh. Hij is de hoofdauteur van het onlangs verschenen rapport Time for a Pause: Without Effective Public Oversight, AI in Schools Will Do More Harm Than Good. Het rapport signaleert een grootschalige invoering van AI-toepassingen in het publieke onderwijs, terwijl de transparante democratische kaders om hier goed toezicht op te houden en regie te voeren nog ontbreken. Deze ‘ongereguleerde’ inbedding van AI in scholen, zo stelt Williamson, vormt een groot gevaar voor de vrijheden van scholen, leerlingen en leerkrachten.

Niels Kerssens is Universitair Docent bij het departement Media- en Cultuurstudies aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek richt zich op de impact van platformisering op het publieke onderwijs.

Anne Helmond is universitair hoofddocent Media, Data & Society aan de Universiteit Utrecht. Ze is co-directeur (met prof. José van Dijck) van het focusgebied ‘Governing the Digital Society’. Haar onderzoek richt zich hier op de processen van platformisering, algoritmisering en dataficatie vanuit een empirisch en historisch perspectief. Haar werk legt de nadruk op de (data)infrastructuren die deze processen ondersteunen om onderzoek te doen naar platform macht.

Meer info en aanmelden
Begindatum en -tijd: 7 november 2024 09:00 - 7 november 2024 15:00
Einddatum en -tijd: 7 november 2024 09:00 - 7 november 2024 15:00
Locatie: Academiegebouw Universiteit Utrecht - Belle van Zuylenzaal (Domplein 29, Utrecht)
Entree: Gratis
Aanmelden: Meld je hier aan voor dit symposium

 

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief