Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz Podium

16 juni Extern

Een doos vol onzekerheid: experimenteel onderzoek naar de ruimte om te bewegen in onzekere onderwijstijden

Hoe kun je vaardiger worden om onderwijs vorm te geven waarin er voor jezelf en jouw studenten meer ruimte is om te bewegen in onzekerheid? Juist ook in een organisatie waarbinnen de trouw aan de bestaande orde en het laten doorlopen van de taken van alledag zo groot is? Op vrijdagochtend 16 juni a.s. is er in Tilburg (campus Stappegoor) een derde experimentele werksessie, met als titel Een doos vol onzekerheid. Onderzoek waarin gepoogd wordt onderwijsprofessionals die zich hebben te verhouden tot onzekere tijden, handvatten te bieden, vanuit welke rol dan ook. Meld je wel tevoren aan!

Weerstand lijkt per definitie tot uitdrukking te komen als je gezamenlijk iets wilt veranderen in een praktijk, zoals bij het vernieuwen van onderwijs in een hbo-organisatie. De weerstand die wordt opgeroepen gaat hand in hand met onzekerheid, heeft Marjolijn Zwakman de afgelopen anderhalf jaar mogen ervaren in haar onderzoekswerk met studenten, docenten en leidinggevenden van De Haagse Hogeschool. Mensen zijn het vaak wel eens met het hogere doel, maar het niet kunnen overzien wat dat voor jezelf gaat betekenen of welke rol je daarin precies kan vervullen roept onzekerheid op waar ook weerstand door kan ontstaan.
 
Aankomend jaar wordt er vanuit de lectoraten Designing the Future van Fontys Hogeschool en Change Management van De Haagse Hogeschool verder gewerkt aan een plek voor onzekerheid in het onderwijs. Dat gebeurt onder de noemer Een doos vol onzekerheid. Met het onderzoek wordt gepoogd onderwijsprofessionals handvatten te bieden die, vanuit welke rol dan ook, zich hebben te verhouden tot het onzekere.

Ben jij:

  • Zelf initiatiefnemer van onderwijsvernieuwing, of voel je je ermee geconfronteerd
  • Onderwijsprofessional die zich zorgen maakt over de toekomst van goed onderwijs
  • Onderwijsprofessional die vernieuwing vooral als organisatorische onrust ervaart
  • Docent die studenten op nieuwe manieren gaat begeleiden
  • Anderszins geïnteresseerd?

Welkom op 16 juni

De eerste experimentele werksessies vonden plaats op woensdag 12 april en vrijdag 26 mei.
Nu op vrijdagochtend 16 juni is er een derde, van 10.00-12.30 uur in Tilburg, op campus Stappegoor, bij Fontys.

Aanmelden ( kan door een mail te sturen naar [email protected]

of via deze aanmeldlink:  https://lnkd.in/exxEwby4

Een doos vol onzekerheid is nog volop in ontwikkeling. Op verschillende momenten in 2023 willen futurist en lector Designing the Future Tessa Cramer, onderzoeker Dolf Nijsen (Fontys), bedrijfskundige en lector Change management Jacco van Uden (De Haagse Hogeschool) en Marjolijn Zwakman hun ideeën uitproberen met onderwijsprofessionals die wel iets met onzekerheid willen. Of moeten.

Onzekerheidsvaardigheid

Marjolijn Zwakman onderzoekt via interactieve performances, workshops en tekeningen samen met mijn opdrachtgever en de deelnemers wat er gebeurt als we regels en protocollen van het systeem tijdelijk loslaten. Wat voor spanning roept dat op en wat voor ruimte? Haar podium is niet de theater- of de concertzaal, niet de galerie of het museum, niet de straat of het festival maar ‘de organisatie’. Ze werkt voor heel verschillende opdrachtgevers mee aan vraagstukken die zij tegenkomen in hun actuele praktijk.

Essays Onzekerheidsvaardigheid
Sinds april 2021 doet Marjolijn onderzoek naar de plek voor onzekerheid in de context van business en organisatie vanuit het lectoraat Change Management. Lees meer over het onderzoek in haar essays.

Delen:
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief