Conferentie in Heerhugowaard: Toekomst maken we nu! Op weg naar een nieuwe inclusievere werkelijkheid
Vanuit het samenwerkingsverband PPO-NK is er op woensdag 20 september een conferentie Toekomst maken we nu! Tijdens de conferentie in Heerhugowaard wordt ook afscheid genomen van directeur-bestuurder Astrid Ottenheym, die vanaf 2018 ook promotieonderzoek heeft gedaan naar de betekenis voor leraren van het innemen van meervoudig perspectief. Op de conferentiedag zijn er twee sprekers en een columnist en wordt je als bezoeker deelgenoot van geleerde lessen uit het pedagogisch ecosysteem, in hoe we toekomsten nu maken en maak je kennis met het opgebouwde gedachtegoed.
Van idee in 2018, naar onderzoek, naar leergang WegWijsinGedrag®, naar prachtige resultaten en nu ook een collectief van specialisten WegWijsinGedrag® Wat vijf jaar terug begon als een vraag - wat hebben leraren nodig om kinderen met moeilijk gedrag te ondersteunen, zodat deze kinderen gelijke kansen krijgen en mee kunnen doen in hun eigen klas - is nu uitgemond in een collectief WegWijsinGedrag® met opgeleide specialisten. Leergangen waar deelnemers leren om meervoudig perspectief te nemen om daarmee met kind en ouders het gedrag in zijn context beter te begrijpen en werkbare aanpak te realiseren. Afgelopen 3 jaar hebben 8 groepen leraren, 2 groepen schoolbestuurders, 4 groepen schoolleiders en intern begeleiders en 1 groep train-de-trainers geoefend met het nemen van meervoudig perspectief.
Vorig jaar ontdekten we op onze conferentie van het samenwerkingsverband PPO-NK (Passend Primair Onderwijs Noord-Kennemerland) hoe groot de waarde is van inclusieve praktijken voor de betrokken kinderen, maar ook voor de omgeving. We leerden dat het gesprek over inclusie voeren op zichzelf al leidt tot meer inclusie. Dit jaar gaan we ons verbazen over hoe we een nieuwe inclusievere werkelijkheid kunnen creëren door mogelijke toekomsten te verbeelden en uit te werken. Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn. Maar we gaan het wel aan!
Twee sprekers en een columnist begeleiden ons in de ochtend.
- Zuzanna Skalska, de Poolse innovator en futuroloog rekt ons denken op, zodat we ideeën over de toekomst kunnen ontwerpen die - als we dat willen - ons handelen gaan beïnvloeden. Zij geeft ons tips hoe we stappen kunnen zetten naar een meer inclusieve toekomst. Zij beweegt vanuit de toekomst naar nu.
- Onze tweede spreker, Wouter Staal, beweegt juist van het nu naar de toekomst. Hij spreekt over psychische kwetsbaarheid van kinderen en hoe belangrijk het is dat wij hun veerkracht stimuleren. Dat is goed voor henzelf, maar ook voor de vormgeving van onze toekomstige wereld. Wouter is hoogleraar klinische kinder- en jeugdpsychiatrie.
In het eerste deel van de middag richten we onze blik in een markt van ontmoetingen op onze eigen praktijk. We zijn volop actief in netwerkgroepen en werkgebieden. Hoe werken we daarmee aan inclusiever onderwijs? En hoe springen we naar een toekomst waarin dat nog beter gaat?
Aanmelding conferentie 20 september 2023: Toekomsten maken we nu!
Het afscheid van Astrid Ottenheym als bestuurder maakt onderdeel uit van de conferentie 'Toekomsten maken we nu!' Wanneer u NIET naar de conferentie komt maar WEL naar het afscheid wilt bijwonen kunt u zich hiervoor apart aanmelden.
Om 15:15 uur wordt u dan deelgenoot van geleerde lessen uit het pedagogisch ecosysteem, in hoe we toekomsten nu maken en het opgebouwde gedachtegoed. Abdelkader Benali geeft zijn kijk en ervaringen van de dag op eigen wijze weer.
Plaats: Theater Cool, Coolplein 1 te Heerhugowaard
Sprekers
Zuzanna Skalska
Zij neemt ons mee in een aanpak om vanuit mogelijke toekomsten te werken aan een betere toekomst
- Founding Partner, 360Inspiration
- Co-founder FutureS Thinking Group
- Co-author “Prototyping 2040” book winner IF Design Award 2023
Zuzanna Skalska, de Poolse innovator en futuroloog, stimuleert leiders en beleidsmakers tot het tot stand brengen van radicale innovaties door de perspectieven van multipolaire complexiteit te doorbreken. Ze werkt als strategisch adviseur voor Up-Front-Innovatie aan bedrijven, overheidsinstellingen en NGO’s. Haar no-nonsense aanpak geeft bedrijven de inzichten die nodig zijn voor een toekomstige bedrijfsontwikkeling. Zuzanna brengt trends en toekomst(en) scenario’s op een overzichtelijke, onderscheidende en gepassioneerde manier tot leven.
Wouter Staal
Wouter is hoogleraar Klinische Kinder- en Jeugdpsychiatrie aan het Radboudumc en Karakter Universitair Centrum en bijzonder hoogleraar Autisme aan de faculteit sociale wetenschappen, Leiden. Zijn onderzoek is gericht op de verbinding tussen fundamenteel wetenschappelijk onderzoek en de klinische praktijk en heeft een focus op neurobiologische ontwikkelingsstoornissen, in het bijzonder autisme. Psychische kwetsbaarheid is niet geholpen door zwart-wit denken. Er is meer aandacht nodig voor preventie en veerkracht. Om die reden is Wouter Staal al vanaf begin af aan betrokken bij ons NRO-onderzoek “meervoudig perspectiefnemen in het omgaan met moeilijk gedrag” (WegWijsinGedrag®).
Ons Ecosysteem zichtbaar
De werkgebieden en netwerkgroepen presenteren zich op met geur, kleur, aankleding en dynamiek die hoort bij exploratie en co-creatie. Op een inspirerende en vrolijke wijze worden bezoekers aangemoedigd kennis te maken met alles wat er gebeurt in onze regio en wat ons bezighoudt. Ook willen we in co-creatie ophalen hoe we samen kunnen bijdragen aan inclusievere toekomsten.
Abdelkader Benali
Abdelkader schrijft romans, verhalen en poëzie, maar ook toneel en journalistiek werk. Bruiloft aan zee is zijn bejubelde en bekroonde debuut uit 1996. In 2015 verscheen Casa Benali, een Marokkaans huis-, tuin- en keukenkookboek. In september van dat jaar werd Benali vader van een dochter, voor wie hij het boek Brief aan mijn dochter schreef, dat in april 2016 verscheen. Abdelkader Benali (1975) werd geboren in Marokko. Als klein jongetje kwam hij naar Nederland. Zijn ouders vestigden zich in Rotterdam, waar zijn vader een slagerij begon. Hij is nu bekend als een van de bekendste schrijvers in Nederland. Hij maakt de hele dag met ons mee en leest aan het einde van de dag zijn column voor waarin het reflecteert op de inhoud en het proces van de dag.
Delen: