Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Nivoz onderzoek & ontwikkeling

Activiteiten

De maatschappelijke zichtbaarheid van de leerstoel wordt deels gewaarborgd door de hieronder genoemde activiteiten, vooral waar die een mogelijke uitstraling naar en betekenis voor een groter publiek dan alleen studenten of een academisch publiek (publicaties) hebben. Door bijdragen aan en interviews in kranten, vaktijdschriften en onderwijswebsites, en lezingen gericht op de onderwijspraktijk, zal een bijdrage worden geleverd aan de bredere maatschappelijke discussie over het belang van pedagogische denken en doen in onderwijs, opleiding en vorming.

Lectorenkring

Rondom de leerstoel is een lectorenkring opgericht. Deze lectorenkring is  bedoeld als een kring, waarmee de activiteiten van de leerstoel in verbinding kunnen worden gebracht met het veld van onderwijs, opleiding en vorming, waarbij de aandacht zich vooral zal richten op interactie met de opleiding en verdere professionalisering van leraren en docenten.

Een groep van 15 lectoren – werkzaam in de opleiding van leraren – is uitgenodigd om gemiddeld drie keer per jaar bijeen te komen om gericht te werken aan relevante thema’s met betrekking tot de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming. De lectorenkring wordt geleid door Luc Stevens.

De lectorenkring beoogt, geïnspireerd op het werk van Gert Biesta, de contouren te schetsen van een (nieuwe) onderwijspedagogiek, waarbij het pedagogisch handelen als uitgangspunt wordt genomen.

Conferentie
In het najaar van 2018 (vrijdag 12 oktober) is vanuit de lectorenkring rondom de leerstoel een conferentie gepland over onderwijspedagogiek in de context van de opleiding van leraren. Deze conferentie vindt plaats in Helmond, op De Kempel. Meer informatie volgt.

Onderzoek

Het onderzoek van de leerstoel richt zich op de pedagogische dimensies van onderwijs, opleiding en vorming, met speciale aandacht voor lesgeven en het werk van de leraar, de verhouding tussen pedagogiek en didactiek, en het vraagstuk van volwassen-zijn. In de zomer van 2018 verschijnt hierover een nieuw boek: De Terugkeer van het Lesgeven (Uitgeverij Phronese).

In september 2016 zijn twee promotieprojecten van start gegaan: rondom de betekenis van aandachtige betrokkenheid in onderwijs en onderwijzen (Lisette Bastiaansen) en rondom de bijzondere mogelijkheden van de kunsten om in het onderwijs existentiële vragen te adresseren. Daarnaast is Gert Biesta als tweede promotor/co-promotor betrokken bij een viertal andere promotieprojecten (burgerschap en democratie in het primair onderwijs; kunst, filosofie en onderwijs; conflictonderwijs; onderwijsbeleid en het vraagstuk van goed onderwijs)

Onderwijs binnen NIVOZ en UvH

Het NIVOZ heeft een uitgebreid programma van activiteiten waaraan Gert Biesta bijdragen levert. Er is ook een uitdrukkelijke link met het onderzoek van de leerstoel, met name in relatie tot de trajecten ‘pedagogische tact’ en ‘pedagogisch leiderschap’ die door het NIVOZ worden verzorgd.

Gert Biesta levert ook bijdragen aan het onderwijsprogramma van het cluster Educatie op de Universiteit voor Humanistiek, en aan de Graduate School, met inbegrip van een bijdrage aan de begeleiding van het onderzoek van Master studenten.

Oratie april 2018

Gert Biesta sprak op woensdag 11 april 2018 een inaugurele rede (oratie) uit in het Academiegebouw aan het Domplein in Utrecht. Het werk is onder de titel ‘Tijd voor pedagogiek – over de pedagogische paragraaf in onderwijs, opleiding en vormig ‘ in zijn volledigheid terug te lezen.

Pedagogiek, als het bewustzijn dat de praktijk van opvoeding en onderwijs begeleidt, is de afgelopen decennia in de Nederlandse academische context in de marge terechtgekomen. Volgens sommigen is de pedagogiek ingehaald door ontwikkelingspsychologie en empirisch onderwijsonderzoek. Anderen concluderen daaruit dat de pedagogiek achterhaald is en niet langer een plaats kan claimen in het moderne wetenschapsbedrijf. Daarmee zijn pedagogische vragen en bekommernissen echter nog niet verdwenen uit de alledaagse opvoedings- en onderwijspraktijk. Sterker nog: als reactie
op een doorgeslagen cultuur van meten en afrekenen, klinkt de roep om
weer tijd te maken voor pedagogiek in het onderwijs sterker dan ooit. In zijn
oratie laat Gert Biesta zien waarin de unieke bijdrage van de pedagogiek als
een betrokken handelingswetenschap is gelegen. Ook maakt hij duidelijk
wat het vraagt om de pedagogische ‘paragraaf’ in onderwijs, opleiding en
vorming de aandacht te geven die het verdient.

Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief