Stichting Nivoz logo
Sterkt leraren, schoolleiders en betrokkenen bij de uitvoering van hun pedagogische opdracht

Publicaties ter inspiratie en legitimatie

Op de NIVOZ-website vind je duizenden blogs en artikelen terug, geschreven door onderwijsmensen (leraren, schoolleiders, onderzoekers, bestuurders, wetenschappers, hoogleraren en ouders) . Ze zijn te vinden op het NIVOZ-platform hetkind, in dossiers en voorzien van handige labels en categorieën. De meest actuele publicaties vind je hieronder terug. NIVOZ biedt daardoor een ongekende bron aan inspiratie en legitimatie.   >>  Lees verder

Rechtdoen aan verschillen Leraar zijn
EMPO-student Indy over inclusief basisonderwijs: 'Bijdragen aan eerlijker onderwijs voor alle kinderen.'
Er is een groot tekort aan leerkrachten. Daarom hebben verschillende universiteiten de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO) opgericht.... Lees verder
Rechtdoen aan verschillen Brede vorming
Whole Community en het oefenen in onmacht: ‘Formulieren kunnen het gewicht van een kind niet dragen, mensen wel.’
‘It takes a village to raise a child’ wordt wel eens gezegd. Hoe krijgt dat vorm anno 2024? ‘Als we met elkaar samen om onze... Lees verder
Brede vorming Curriculum
Longread na zien van Schooling the world: ’De revolutie zal niet plaatsvinden in een klaslokaal.'
Rob van der Poel bekeek Schooling the world, de documentairefilm uit 2010 die Floor Basten in haar essay opvoert. Het geeft een verpletterend... Lees verder
Brede vorming Wetenschap
Einde van het jaar, prikkelend essay van Floor: 'De zwarte zwanen vliegen ons om de oren.'
Floor Basten prikkelt en schudt op. Ze begeleidt dit essay voor onderwijs met een waarschuwing: de nu volgende tekst kan schokkende beelden bevatten!!... Lees verder
Brede vorming Wereldgericht onderwijzen
Kees Klomp wil het beest in de bek kijken: ‘De tijd moet uitwijzen of wat ik doe zin heeft’
Kees Klomp werkt aan eigenaarschap in tijden van crises. We kunnen niet doen alsof het wel goedkomt met de wereld als we ons leven blijven leiden... Lees verder
Rechtdoen aan verschillen Leraar zijn
Bouwen aan een gezamenlijke wereld: Adversity als pedagogische uitdaging voor de lerarenopleiding
Goed onderwijs dient aan te sluiten bij de pedagogische behoefte van álle leerlingen. Adversity – zoals armoede, uitsluiting... Lees verder
Op de hoogte blijven?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief