NIVOZ Jaarverslag 2022

57 Kleuteronderwijs Het belang van jezelf kennen benadrukt ook kleuterpedagoge en onderzoeker Marieke van Ierschot, als zij leraren in opleiding bezoekt op hun stagescholen. Ze schrijft in haar artikel Hoe verbondenheid met de natuur bij kan dragen aan verbindend kleuteronderwijs: ‘Ik kom al jarenlang op meerdere scholen en dit is het onderwijs wat ik veel zie: voorgeprogrammeerd kleuteronderwijs waarin het licht overschaduwd wordt door methodes en modellen. Hoe kunnen leerkrachten in opleiding zien wat kinderen nodig hebben als zij niet geleerd hebben zich aan hen te verbinden? Als zij eigenlijk ook de verbinding met zichzelf zijn verloren?’ Marieke houdt een pleidooi voor speels, liefdevol en verbindend onderwijs. ‘Goed afgestemd zijn op het kind vraagt om goed afgestemd zijn op de natuur. Op de natuur buiten en op jouw eigen natuur binnenin.’ Rol van toetsen Vragen bij methodes en de menselijke rol erin stelde ook leraar en intern begeleider Sarina Hoogendam na het bijwonen van onze Onderwijsavond met Karen Heij en Paul Frissen over ongelijkheid en de rol van toetsing, een avond die veel reuring gaf en meerdere mensen aan het denken en schrijven zette. Sarina schrijft in haar blog ‘Een sprookje en de pijnlijke werkelijkheid’: ‘We hebben onterecht veel vertrouwen in Cito, die eerlijk lijkt te sorteren maar in werkelijkheid discrimineert en bevestigt dat onderwijs een wedstrijd is met winnaars en verliezers. We vinden inclusie belangrijk en zien onderwijs als de plek voor ieder kind om de beste versie van zichzelf te worden, maar drukken een kind uit in scores van A t/m E, een etiket waar ze zelf in gaan geloven en wat juist kinderen buitensluit.’ ‘Hoed u voor een driftig ordenende overheid en houd op met het afnemen van de eindtoetsen basisonderwijs als je kansengelijkheid serieus wilt nemen’, concludeerde NIVOZ-medewerker Renske Valk na dezelfde Onderwijsavond die zij ‘even onderhoudend als verpletterend’ noemde.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=