NIVOZ Jaarverslag 2022

58 Inclusief onderwijs en het handelen van de leraar Goed onderwijs dus, daar hebben alle kinderen recht op. En dan kom je op de pedagogische vraag Wat is er nodig om íeder kind goed onderwijs te bieden? En daarop voortbordurend: wat betekent dat dan voor het kijken naar én omgaan met verschillen? Met andere woorden: hoe ziet inclusief onderwijs eruit en welke rol speelt de leraar daarin? Dat was ook de focus in onze reeks Onderwijsavonden van schooljaar 2022-2023. Over de avonden met Geert Kelchtermans en onderwijssocioloog Orhan Agirdag is op het platform vooraf en achteraf veel gepubliceerd. En met veel waardering, zo zagen we op de sociale platforms. Vermeldenswaardig blijft de aandacht die de Pedagogische canon bij bezoekers van het NIVOZ-platform trekt, Luc Stevens en de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci, maar ook het werk van de bekende pedagogen/psychologen Lev Vygotsky, Maria Montessori, Janusz Korczak en Hannah Ahrendt worden online veel bekeken. Regelrechte online hit Het korte muzische filmpje ‘Er zijn kinderen’ – gemaakt in samenwerking met de HKU, met Bart van Rosmalen en Anouk Saleming – was begin 2022 en nog ver daarna een regelrechte online hit. Alleen al via de NIVOZ-kanalen telden we meer dan 12.000 views, maar bij een voorzichtige schatting komen we al snel uit op meer dan 50.000 vertoningen. Podcasts In totaal hebben we vanaf 2020 al meer dan zeventig eigen NIVOZ-podcasts gepubliceerd. Het voorbije jaar kwamen er zestien afleveringen bij. Behalve Jan Jaap Hubeek, Rob van der Poel en Rikie van Blijswijk hebben ook Annonay Andersson, Leone de Voogd en Eveline Oostdijk zich aan podcastgesprekken gewaagd. De podcasts zijn via de eigen website te beluisteren, via Spotify (inmiddels bijna 1200 volgers) en via Apple podcasts. Daarnaast zijn enkele afleveringen ook via externe verzamelpodcast-kanalen opgepikt.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=