NIVOZ Jaarverslag 2022

56 Het magazine – rijkelijk geïllustreerd en fraai vormgegeven door Mark Schalken – werd opgeluisterd door portretten van bekende Rotterdamse fotografen als Marwan Magroun en Carel van Hees. Blogs ‘Ik wil ervoor waken dat ik uitvoerder word van een systeem of methodes. Ik kijk naar de leerlingen: hoe reageren ze op mij, op mijn lessen, op de technische tools die ik inzet? Wat krijg ik van ze terug?’ Dit is een citaat uit ‘Ik haat Snappet, juf!’ van leraar en onderzoeker Haitske de Visser. Haar blog was het best gelezen nieuwe blog uit 2022, met meer dan 11.000 clicks. Het raakt de kern van de missie van NIVOZ: de mens als eigen instrument te zien, als handelend mens. Haitske maakt niet alleen de keuze autonoom te handelen in haar blog, maar schetst ook hoe ze dat probeert te bereiken bij leerlingen. We zien er ook de actualiteit terug, als het gaat om de rol die de technologie speelt binnen het onderwijs, een vraagstuk dat later in het jaar weer terugkwam met de komst van ChatGPT. Uit Haitskes blog: ‘De technologie begint een eigen leven te leiden, het is de praktijk binnengedrongen. Het is nu de vraag hoe wij ons hiertoe verhouden. Ik vertel de kinderen dat zij zelf beter weten of zij een les of doel moeilijk of makkelijk vinden, en wat ze er moeilijk of makkelijk aan vinden, dan een computerprogramma dat alleen maar reageert op een goed of een fout antwoord. Ik vraag de kinderen regelmatig welk doel ze willen oefenen. Ze hebben dan de neiging om hun chromebook erbij te pakken. Ik klap dan hun chromebook dicht en vraag wat ZIJ moeilijk vinden. Zo probeer ik het besef te vergroten, dat zij zichzelf beter kennen dan een systeem’.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=