NIVOZ Jaarverslag 2022

52 In het schooljaar 2021-2022 stond het thema ‘I am not a robot – naar humanisering van het onderwijs’ centraal. Na online avonden met Aziza Mayo/Luc Stevens (september 2021) en Jan Fasen/Joke Broekema (november 21) was Floortje Scheepers op de derde avond in januari (nog steeds online) te gast. Haar lezing had de titel ‘Over de mens, makkelijker kunnen we het niet maken’. Na afloop was er een nagesprek met twee schoolleiders. Met een kleine honderd mensen was er een goede bezetting. In april was er weer een fysieke onderwijsavond in Theater Maitland, verzorgd door Karen Heij en Paul Frissen: Voorbij de eindtoets. Over ongelijkheid en de rol van toetsing in ons onderwijs. Deze avond stond in het teken van toetsing en systeemdenken in het onderwijs. Het zeer relevante onderzoekswerk van Heij kreeg een jaar na verschijnen opnieuw een flinke boost, niet alleen bij de aanwezigen, maar ook in het publieke domein. In september 2022 startten we met een nieuwe reeks, vanuit een nieuw NIVOZ-jaarthema: ‘De betekenis van verschil: over inclusief onderwijs en het handelen van de leraar’. Centraal in deze serie staat de vraag wat er nodig is om élk kind goed onderwijs te bieden, en wat dat betekent voor het kijken naar en omgaan met verschillen. Geert Kelchtermans opende het jaar met zijn lezing over professionaliteit, engagement en expertise. Omgaan met verschil is inherent aan de professionaliteit van de leraar, aldus Kelchtermans. In november sprak Orhan Agirdag over omgaan met diversiteit. Hij pleitte daarbij voor een interculturele aanpak. De reeks is in 2023 vervolgd, deels ook in Rotterdam, met lezingen van Monique Leijgraaf en Ismail Aghzanay. nivoz

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=