NIVOZ Jaarverslag 2022

51 Vorming en burgerschap Naar aanleiding van een inhoudelijk gesprek over het thema burgerschap in het onderwijs hebben we drie manieren geformuleerd waarop wij ons met burgerschap willen bezighouden: 1 Kennis hebben van het speelveld van burgerschapsvorming (politiek, samenleving, onderwijs) 2 Een pedagogische visie ontwikkelen op burgerschapsonderwijs, waarbij voor ons begrippen als relationaliteit, congruentie, sense of belonging en agency centraal staan 3 Leraren bemoedigen om het gesprek te voeren over hoe zij zelf naar de samenleving kijken en hoe ze hun eigen rol daarin zien In november 2022 verdedigde Eveline Oostdijk haar proefschrift over humanistisch vormingsonderwijs (hvo) aan de Universiteit voor Humanistiek. Wat gebeurt er in deze hvo-lessen en waar draagt het aan bij? Over haar proefschrift ‘Leren zelf denken en samen leven. Humanistisch vormingsonderwijs op de openbare basisschool’ zijn artikelen op het NIVOZ-platform en een podcast gepubliceerd.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=