NIVOZ Jaarverslag 2022

48 persoonsvorming een expliciete opdracht is van het onderwijs (en dus dat bijvoorbeeld iedere school het vak Persoonsvorming moet geven), of juist iets is waar het onderwijs van weg moet blijven of zich terughoudend in op moet stellen. De boodschap die OCW meenam uit de discussie was dat de leerkracht wel degelijk een belangrijke rol heeft in de ontwikkeling van persoonsvorming van leerlingen en dat die rol pedagogisch van aard is en dus ook iets vraagt van de pedagogische vaardigheden van (aankomende) leerkrachten. Daarbij werd ook benoemd dat de rol van de overheid in deze niet sturend is, maar als schepper van randvoorwaarden en ruimte, waardoor onderwijsprofessionals zelf kunnen denken over wat zij hierin belangrijk vinden en daar ook vorm aan kunnen geven in dagelijkse lessen en ontmoetingen met leerlingen. Voortbouwend op de publicatie Wereldgericht onderwijzen, Biesta in de praktijk (2021) onderzoekt Jelle Ris verder hoe ‘wereldgericht onderwijs’ zichtbaar is en vorm krijgt in pedagogische processen en schoolpraktijken. Op basis van gesprekken met leraren heeft hij praktijkcasussen uitgewerkt en verbonden aan de theorie. Dit heeft geleid tot enkele artikelen en podcasts op het NIVOZ-platform. In samenwerking met Leone de Voogd zullen hier in 2023 nog enkele publicaties uit volgen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=