NIVOZ Jaarverslag 2022

49 Boekenreeks Met het NIVOZ-team werken we aan een boekenserie onder de werktitel ‘De terugkeer van de pedagogiek in het onderwijs’. Daarbij richten we ons op verschillende dimensies van de pedagogiek in het onderwijs: de pedagogische opdracht, pedagogisch leiderschap, pedagogische tact. Onderwijsprofessionals op alle niveaus en geledingen zullen zich door de reeks gevoed, gesterkt en aangesproken voelen. Het proces biedt kans om ons lerend vermogen aan te spreken en te oefenen. Zo voeden en versterken we ook ons eigen denken en voelen we enthousiasme en urgentie om voortdurend onze eigen praktijken te blijven herijken en door te ontwikkelen. In het najaar van 2023 zal het eerste boekje over Pedagogisch Leiderschap verschijnen. Een belangrijk thema waar we ons als NIVOZ expliciet mee verbinden betreft de pedagogische opdracht in de grootstedelijke context. Wat vraagt dat van leraren, schoolleiders, opleiders en van ons als NIVOZ? Zie ook artikel in het jaarverslag (pag 37) van Leone. Toetsing Naar aanleiding van de NIVOZ-onderwijsavond met Karen Heij en Paul Frissen over de eindtoets in het basisonderwijs hebben we verschillende inhoudelijke gesprekken gevoerd over toetsing en selectie in relatie tot kansengelijkheid en de pedagogische opdracht. De nadruk op selectie in het onderwijs is ons inziens strijdig met de pedagogische opdracht, zelfs als er sprake zou kunnen zijn van ‘eerlijke selectie’. De wijze waarop toetsing nu wordt ingezet om tot selectie te komen, vergroot daarnaast juist de ongelijkheid. Er zijn verschillende manieren waarop we ons met deze thema’s blijven bezighouden: 1 Publicaties over de problemen met toetsing en selectie vanuit pedagogisch perspectief

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=