NIVOZ Jaarverslag 2021

85 we het – denk ik – meer samen. Zo wil je het. Er is een bepaalde mate van openheid, iets meer interesse in elkaar. Als we elkaar spreken, vooral live, dan hebben we het met elkaar ook over andere dingen, over zaken die verder gaan dan ons werk. Daardoor ontstaat er een andere relatie. Door zo op te trekken, voel je dat je samen iets aan het bouwen bent. Daardoor versterk je elkaar, merk je dat je er meer uit kunt halen.’ Tinus: ‘NIVOZ heeft ervaringen opgedaan op twee platforms en heeft daardoor ervaring met wat wel en niet kan. Verder heeft NIVOZ ook een duidelijk doel als ze komt met een vraagstuk. Door de samenwerking met elkaar door de jaren heen zijn we vertrouwd geraakt. Al is het allemaal op afstand. Dit geldt natuurlijk ook voor het werken met mijn collega Marjolien, die aanvankelijk een van de vele account-directors bij FIZZ was voor mij.’ Marjolien: ‘Ik zit hier nu zes jaar, met een onderbreking van een half jaar. Ik deed een combi van account projectmanagement en strategie, maar ik was ook onderdeel van het MT. Hoe moeilijker het is, hoe vernieuwender, hoe beter ik daar op ga. Tegelijk met mijn terugkeer – twee jaar terug – kwam de overname van The Post, een gespecialiseerd bureau gericht op contentmarketing. Dat was een deel van het vak wat ik niet goed ken. Ze doen veel contentproductie: podcasts, maar ook veel video.’ ◉ Bram Eidhof schreef mee aan het boek Biesta in de praktijk, maar sprong ook al eens bij in de eerste verkenningen van NIVOZ rondom de nieuwe lerarenopleiding in Rotterdam, eind 2018. Hij is oprichter van Common Ground. Bram Eidhof Partner in projecten ‘Ik vind NIVOZ een eigenzinnige club en daar houd ik wel van’ ‘Met Common Ground doen we twee dingen. We bouwen samen met scholen aan beter burgerschapsonderwijs. Hoe ontwikkel je als school een visie, of een doorlopende leerlijn? Wat betekent het voor je schoolcultuur? Daarnaast doen we strategische projecten over bijvoorbeeld kansenongelijkheid, segregatie en manieren om onderwijs en onderzoek beter met elkaar te verbinden. Het systeem staat vaak centraal, maar wij ontwikkelen manieren om het systeem dienend maken te maken aan leerlingen en leraren.’ ‘Waar ik slecht tegen kan is als mensen zich betrokken en tegelijkertijd machteloos voelen. Als ze voelen dat iets onrechtvaardig is, maar denken dat ze er niets aan kunnen doen. Dat is funest – mensen worden dan vaak apathisch. Of ze radicaliseren. Dat doorbreken we met het burgerschapsonderwijs dat we ontwerpen met scholen. Zodat leerlingen ervaren dat ze verschil kunnen

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=