NIVOZ Jaarverslag 2021

86 maken. En het is net zo goed nodig voor leraren, die zich soms eerder speelbal dan speler voelen.’ ‘De rol van de schoolleider in burgerschapsonderwijs is onderbelicht, maar fascinerend. Veel dilemma’s die je in de klas ziet, zijn ook keuzes die je als schoolorganisatie maakt. Zoals? Men wil graag burgerschapsonderwijs in de scholengemeenschap verzorgen en in de praktijk van alledag, maar ik heb gemerkt dat scholen worstelen met hedendaagse vragen als: Hoe gaan we ommet conflicten? Laten we wel of niet spotprenten zien in de klas? Doen we aan Paarse Vrijdag, en mogen leerlingen daar ook niet aan meedoen? Hoe ik met NIVOZ optrek? Als een goede vriend met wie je altijd een goed en intensief gesprek hebt en die je dan ook weer een tijdje niet tegenkomt. Afgelopen jaar deed ik samen met Maartje Janssens en Jelle Ris een project over het werk van Biesta en wat scholen daar in de praktijk mee kunnen en doen. Heel veel leraren en schoolleiders vinden Biesta’s werk inspirerend, maar worstelen met de vertaalslag naar de praktijk. Eerder hielp ik ook bij de ontwikkeling van de nieuwe lerarenopleiding op Rotterdam-Zuid.’ ‘Ik vind NIVOZ een eigenzinnige club en daar houd ik wel van. Het is een plek waar expertise en gedachtevorming rond de maatschappelijke opdracht van het onderwijs plaatsvindt. Ze denken na over het ultieme doel van onderwijs én voeren gesprek over fundamentele ideeën en de praktijk’. The beautiful risk of drawing. Het is het motto van ontwerper/beeldend kunstenaar Mark Schalken. Hij illustreert hoe je samen tot iets moois komt: in vorm én inhoud. Een jaar of tien werkt hij aan uitingen – boeken, folders en website – en aan de uitstraling van NIVOZ. Mark Schalken Partner in vormgeving ‘De relatie tussen leraar en leerling centraal stellen, het pedagogische belang, dat begrijp ik.’ ‘Samen met Albert Hennipman opereerde ik meer dan 20 jaar lang onder De Ruimte ontwerpers, een studio voor verbeelding en ontwerp, deels in Utrecht en Amsterdam. In 2012 klopte NIVOZ voor het eerst aan. Een boek en een krant over de Japanse meester Kanamori was het eerste project herinner ik mij. Daarna is er heel veel voorbijgekomen: de website natuurlijk, brochures, magazines, logo’s, jaarverslagen, briefpapier en veel boeken.’ ‘Grafisch ontwerpen heeft twee kanten: informatie helder presenteren, maar ook de ruimte nemen om te spelen, zodat de bevlogenheid van een organisatie overkomt. Albert en ik konden ons creatief ontwikkelen samen met NIVOZ. Er was al meteen een goeie klik. Ik kom zelf uit een onderwijsfamilie: de relatie tussen leraar en leerling centraal stellen, het pedagogische belang, dat begrijp ik.’ ◉

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=