NIVOZ Jaarverslag 2021

83 heel erg op werd afgerekend. Toen ik echter zag hoe Kanamori in het strikte Japanse onderwijssysteem ook het goede deed voor de kinderen dacht ik: Als hij het in Japan kan doen, wie ben ik dan om hier in Nederland de kinderen in de steek te laten? Datzelfde jaar ben ik bij het traject Pedagogische Tact terechtgekomen en heb ik Luc Stevens leren kennen.’ ‘Ik ontdekte dat ik intuïtief vaak het goede deed met kinderen, en dat dat juist goed was. Maar nu kon ik het benoemen en verantwoorden. Het gaat niet alleen om cijfers en leren, maar juist ook om de relatie die je hebt met het kind. In die relatie is het belangrijk om jezelf kwetsbaar op te durven stellen. Paul Verhaeghe noemt kwetsbaarheid zelfs ‘een professionele deugd’. In die periode heb ik veel mensen ontmoet die op dezelfde manier dachten over onderwijs. Bovendien werden er maandelijkse onderwijsavonden georganiseerd waarbij gerenommeerde gastsprekers hun visie op onderwijs gaven. Ik vond het heerlijk om daarbij te zijn en me daaraan te scherpen.’ ‘Door de jaren heen heb ik lesgegeven aan kinderen van 4-24 jaar, van kleuters tot het hbo, van praktijkonderwijs tot hoogbegaafd. Het maakt echt helemaal niet uit voor welke groep je staat. Leerlingen willen gezien worden. En ze vragen zich ook af wie jij bent als mens. Bij Pedagogische Tact heb ik geleerd dat er zonder relatie geen prestatie is. Ik probeer dus altijd in verbinding te blijven, ook als leerlingen ongewenst gedrag vertonen. Het goede doen op het juiste moment, ook in de ogen van het kind. Dát is denk wel de kernboodschap. Ik heb dat altijd zo’n prachtige samenvatting gevonden voor alles waar ik voor sta. Verder vind ik het ook belangrijk om samen op te trekken met de ouders. Ik wil ze ontmoeten, het liefst thuis, en korte lijntjes onderhouden. Dan haal je met zijn allen hopelijk het beste naar boven in een kind.’ ‘Ik zie NIVOZ vooral als de ultieme belangbehartiger van het kind. Dankzij NIVOZ is de pedagogiek weer terug in het onderwijs en dat hebben de kinderen echt heel erg nodig. Een kind is geen optelsom van behaalde vaardigheden, maar een mens, een mens die het verdient om de beste versie van zichzelf te worden. Wat mij betreft gaat het onderwijs juist daarover, de vorming van kinderen en jonge mensen. Biesta, die ook verbonden is met NIVOZ, heeft daarover ook zulke mooie dingen gezegd.’ ‘Ik woon tegenwoordig in Rotterdam en heb er op veel scholen les gegeven. Ik heb me altijd met Rotterdam verbonden gevoeld en vind het leuk nu een echte Rotterdammert te zijn. Ik gun de Rotterdamse kinderen een stad om in op te groeien zonder armoede en achterstanden.’ ◉

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=