NIVOZ Jaarverslag 2021

81 daarin meenemen.’ ‘Waar je ze dan in meeneemt? Nou, je doet een soort ontdekkingstocht. En je neemt de tijd om het gesprek in de school te brengen. Wat je veel in scholen ziet is dat er een visie op papier staat die soms al heel lang geleden geformuleerd is, maar die niet helemaal doorleefd wordt. En dan kom je er soms achter dat sommige zaken helemaal niet met elkaar stroken. Bijvoorbeeld, in de brugklas hadden wij nog gewoon heterogene klassen, terwijl je zegt dat je voor kansen staat, uitdagen en noem maar op. Dan is het natuurlijk heel gek dat je vanaf klas één gaat zeggen: Ja, jij hebt een basis/kader advies, maar begin toch maar op basis en dan zien we wel.’ ‘Zo’n WCD-programma en leergemeenschap biedt een context en een hele mooie input om te ontdekken wat je onder goed onderwijs verstaat. Zoals het leiderschapstraject ook vorm kreeg, dat was heel erg congruent met waar je het met elkaar over hebt. Je ervaart dus vooral hoe het is. Vanaf het eerste begin was iedereen al heel open. En ik voelde dat Anniek en Suzanne daar een bijdrage in hadden. Door het voorbeeld te geven, dus zelf open en eerlijk te zijn en ruimte daarvoor te laten. Al heb ik toch ook het gevoel dat we het inmiddels heel erg samen doen. We zijn in een proces gekomen waarin dat zich is gaan kleuren en vormen.’ ◉ In 2021 werkte NIVOZ samen met de Erasmus Universiteit hard aan de Educatieve Master Primair Onderwijs (EMPO), die in september 2022 van start gaat. Voor een positieve beoordeling door de NVAO moest o.a. het toetsbeleid op orde zijn. Toetsexpert en onderzoeker Rob Kickert had hierin het voortouw. Rob Kickert Partner bij ontwikkeling EMPO ‘Als je ouderwets toetst, zullen studenten ook ouderwets gedrag vertonen’ ‘Na mijn studie psychologie aan de Erasmus Universiteit ben ik blijven werken bij de afdeling Pedagogische en Onderwijswetenschappen. Eind 2020 begon ik als zelfstandige, na mijn promotieonderzoek naar het bindend studieadvies (BSA). Directe aanleiding voor dat onderzoek was de nieuwe regel dat studenten aan de Erasmus in het eerste jaar al hun studiepunten moesten halen. Ik begon als voorstander van hoge eisen aan studenten, maar mijn interesse heeft zich gelukkig verbreed en ik maakte een hele ontwikkeling door. Mijn laatste hoofdstuk werd een theoretisch paper over de demotiverende werking van toetsing in het hoger onderwijs.’ ‘NIVOZ leerde ik kennen via Jelle Ris, een goede vriend van me die er stage ging lopen. Toen ik hoorde over de EMPO heb ik contact opgenomen of ze

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=