NIVOZ Jaarverslag 2021

80 In 2020 werd Olga Onrust schoolleider op het Amsterdamse Zuiderlicht College, nadat ze drie jaar eerder als teamleider was binnengestapt. Het was direct ook een goed moment om aan het Whole Child Development-programma deel te nemen. De tip kwam van Marco Snoek, projectleider vanuit de lerarenopleiding van de Hogeschool van Amsterdam. Olga Onrust Partner in WCD-programma ‘Het valt allemaal mooi samen’ ‘In dat eerste jaar ben ik samen met Nienke Bezemer, onze zorgcoördinator, ingestapt. Wij zijn een kleine vmbo-school in De Pijp, het profiel van onze school is Zorg en Welzijn. Wij willen het heel graag beter doen voor onze leerlingen. Het vmbo heeft een stigma. Wij waren op onze school ook heel erg bezig om achterstanden inzichtelijk te maken. Dit zijn we een paar jaar geleden gaan omdraaien. Nu kijken we naar wat een leerling wél kan en creëren we ruimte om talenten zichtbaar te maken en te ontwikkelen.’ ‘In 2018 hebben we ons aangesloten bij het traject ‘Recht op maatwerk’. We dachten: laten we nou eens kijken wat er gebeurt als we kinderen iets laten doen wat ze willen en waar ze wél goed in zijn. Ik ben toen gestart met een Master Pedagogiek en kon daardoor alle studie-uren in een onderzoek op mijn eigen school steken. We hebben geleerd van onze ervaringen met onze dansklassen die in de vooropleiding zitten bij Lucia Marthas. Deze kinderen dansen ongeveer vijftien uur per week en halen hun vmbo-diploma in hetzelfde tempo, met significant minder lesuren, zo blijkt. Als we kinderen dus de ruimte geven om aan hun talenten te werken of passie te leven, dan gaan ze op andere vlakken ook beter presteren. Inmiddels hebben we een Talentencarrousel en een Maatwerkloket: elk kind kan een verzoek indienen.’ ‘In de toekomst worden we een brede school – samen met het Gerrit van der Veen College en het Sweelinck College – met doorlopende leerlijnen. Daardoor kunnen we onderwijs aanbieden voor alle leerlingen, van alle niveaus in de stad. Een transformatieteam is bezig om de basisprincipes en visie van deze nieuwe school te ontwikkelen, maar ook de kaders ervan neerzetten. En daarbij is het ‘Whole Child-denken’ opgenomen.’ ‘Het valt bij ons allemaal mooi samen. Toen ik als directeur begon, moest er ook een nieuw schoolplan worden geschreven. Daardoor heb je al bijeenkomsten met je hele team. Wat is onze pedagogische opdracht? En hoe sluit dat aan bij wat we al doen? We hebben geprobeerd juist de goede dingen te benoemen, te expliciteren en die vervolgens te borgen. En dat ging eigenlijk weer heel mooi samen met het leiderschapstraject van NIVOZ. Als Nienke en ik dan met andere schoolleiders bijeen waren geweest, konden we ons eigen team op dezelfde manier pa r t ne r po r t ret ten

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=