NIVOZ Jaarverslag 2021

57 begrippen uit het werk van Biesta op een toegankelijke manier uit, maar ze onderzochten in en met de praktijk ook hoe het wereldgerichte onderwijs (zoals beschreven door Gert Biesta) zichtbaar is en vorm krijgt in pedagogische processen en schoolpraktijken. Er staan praktijkverhalen in van docenten in po, vo en lerarenopleidingen. Onder redactie van Luc Stevens en Renske Valk is in 2021 een Liber amicorum uitgebracht voor Gert Biesta. Het is niet te koop, maar slechts in een kleine, exclusieve oplage gedrukt. Activiteiten voor en met NIVOZ Het onderzoeksmatig werken geeft ook richting aan hoe we als denktank van waarde zijn voor het werk van de andere pijlers van NIVOZ en voor de organisatie als geheel. We werken aan verbinding door de collega’s uit andere pijlers van NIVOZ op te zoeken en elkaar de vraag te stellen: hoe kunnen we ons denken en doen blijven ontwikkelen en versterken? Zo ontstaan geleidelijk meer samenwerking rondom geschreven publicaties, symposia, podcasts en filmpjes. → NIVOZ-boekproject Een volgende stap is het NIVOZ-boekproject, een vervolg op het boek Pedagogische Tact dat in 2013 verscheen onder redactie van Luc Stevens en Geert Bors. Dit boek vormt in eigen trajecten en in het brede onderwijsveld al jaren een zeer gewaardeerde en veel gelezen kernpublicatie, maar vraagt inmiddels om een grondige herziening. Het denken over pedagogische tact en de praktijk in de gelijknamige NIVOZ-trajecten is immers in de afgelopen tien jaar verder ontwikkeld. Bovendien heeft het denken van NIVOZ zich de afgelopen jaren verbreed, via thema’s als Pedagogische Opdracht & Verantwoordelijkheid, Pedagogisch Leiderschap, Pedagogisch schoolethos en schoolontwikkeling. Op deze thema’s vond het afgelopen jaar al verdieping plaats in werkgroepen. Vanuit de denktank is een proces ingericht waarin we de thema’s van het boek met elkaar kunnen bevragen, verhelderen en verdiepen. We herijken onze (wetenschappelijke) literatuurbronnen, (her)analyseren bestaande en nieuwe interviews met praktijkexperts, en bevragen elkaar kritisch op hoe de kennis en

RkJQdWJsaXNoZXIy MjUzMjc=